Den vesle butikken i Paris sentrum er fylt til bristepunktet med gamle, blankpussede flydeler.

Finner du plass i det trange lokalet, står du midt mellom motordeler, vingespisser, propeller og flyinstrument.

Innehaveren selv, Pierre Farman, (bildet) sitter godt plassert i en stol som han merkelig nok har greid å presse inn i det overfylte lokalet. Idet han reiser seg opp for å hilse, ser vi at det ikke er noen vanlig kontorstol Pierre bruker. Stolen stammer trolig fra business class i et eller annet gammelt passasjerfly.

Flydeler som pynt på stua. Pierre Farman i Paris med klokke fra russisk fly.

- Vil dere kjøpe denne 9-sylindrede DC-3 motoren? Pierre Farman forteller at prisen er 25 000 euro, om lag 230 000 norske kroner.

Det er kun den ytterste delen av motoren som selges til denne prisen. Stemplene som hører til motoren, er i bruk som bein på Pierres glassbord i butikken. Men selvfølgelig, bordbeina er også til salgs.

- Jeg selger 2 -3 slike stjernemotorer i året, og denne nydelige veggpryden blir nok solgt snart, sier han. Ikke mange sekundene senere har han snodd seg til den andre delen av butikken, og nå står han ved en over to meter høy blank sylinder.

Les også: Endelig en vinter med masse farger

Drivstofftank

- Drop-tank fra et Mirrage jagerfly, sier Pierre Farman forklarende på sitt fransk-engelske språk. Jeg kappet Mirrage-tanken i tre, for en komplett seks meter lang drivstofftank på stua kan bli litt for heftig, legger han til.

Hvert av de to endestykkene på drop tanken er priset til rundt 37 000 kroner. Midtdelen er ikke så spennende og derfor koster den kun 7000 norske kroner.

MIG-21

Av og til stenger Pierre Farman butikken noen dager og drar rundt for å kjøpe opp gamle deler eller hele fly.

- Jeg plukker ut ulike cockpit-instrument og motordeler, pusser og gnikker og selger så delene i butikken min. De resterende 95 prosent av flyet blir hugget opp, det vil si resirkulert, forteller han.

Da Pierre for noen år siden dro til Russland for å kjøpe en utrangert MIG-21, gikk det galt.

- Jeg betalte for flyet og avtalte forsendelse til Frankrike. Siden har jeg hverken sett flyet eller pengene mine, sier han oppgitt.

- Hva er det du selger?

- Jeg selger gamle flydeler. Men kundene mine, de kjøper kunst, sier Pierre Farman stolt.

Flydeler som pynt på stua. Pierre Farman i Paris

Spennende lamper

Han rekker knapt å fortelle at kundene kommer fra hele verden, før et følge på tre entrer butikken.

Miles O’Brien, tidligere CNN-reporter og i dag filmprodusent, hilser høflig på alle i lokalet.

- Hva skal det være i dag, undrer Pierre. Det er opplagt ikke første gang O’Brien og følget fra Boston i USA er i Paris for å se på gamle flydeler.

Joda, den 9-sylindrede stjernemotoren er nydelig, men kanskje litt for stor. Men hva med to mindre deler «…from the jet engin combustion chamber...», undrer den flyinteresserte amerikaneren.

Mens de to blankpussede delene fra 737-motoren pakkes inn i bobleplast, forklarer amerikaneren hvordan han vil montere lys inne i motordelene og med det få to spennende lamper hjemme i huset.

Hjemmesiden til Pierre Farman er langt fra imponerende.

- Jeg selger ikke så mye på nett. Kundene kjenner meg fra tidligere besøk, mens nye kunder snubler innom når de er på vei til Chapelle Notre-Dame de la Médaille Miraculese.

Med ett blir flyhistorie dreid over til kirkehistorie og helgenen Catherine Labouré.

- Takket være Catherine Labouré og kapellet spaserer én million turister i året forbi butikkvinduene mine. En del kirkebesøkende stikker innom butikken min og selvfølgelig blir det ofte handel av det, sier Pierre Farman. Ifølge Pierre er det ikke uvanlig at én og annen nordmann vandrer ut av butikken bærende på en gammel flydel.

Når det selges flunkende nye fly til Norge, hender det at fabrikken vil gi en liten gave til kjøperen.

- Gaven plukkes ut i butikken min, så jeg vet at det finnes mye fint i Norge fra butikken min, sier Pierre Farman og smiler.