Det står i kontrast til mørket. Slikt tiltrekker blikket. Her har kunstneren åpenbart fulgt noen komposisjonsprinsipper. Bildeflaten er oppdelt, mørkt nede, lyst oppe. En symmetri trer frem.

Men dette feltet synes umiddelbart tomt. En hvitblek bysilhuett mot en lys og klar himmel. Kirketårnet er markant, men ikke dominerende. Over himmelen skimtes et stort avtrykk - også dette blekt - av et ansikt. Det ligner Jesu ansikt. Over himmelen farer noen lilla former, som skyer i et fotonegativ. Noe som har vært en hel form er i ferd med å gå i oppløsning.

Likte du dette? Les flere saker fra serien «Er dette kunst?»

Feltet kan oppfattes som en vindusåpning omringet av mørke. Betrakteren står i et mørkt rom der en rekke bildeelementer trer frem. Eller er det snarere snakk om bildefragmenter? Dette er kun tilsynelatende en harmonisk, symmetrisk oppbygd bildeflate. Den trues med å bli destabilisert.

Flere ekko går gjennom bildet. Noen formasjoner dukker opp og kommer igjen. En mørk fugl skyter truende inn helt til venstre. En annen fugl står stille aktpågivende helt til høyre. En likhånd ses nederst til høyre. Den er stiv og passiv. Flere steder ser man øyne og hender. De hentyder til det man ser, og det man gjør.

Flere ansikter dukker opp. Også disse fragmenterte. Noen i halvprofil, andre frontale. Og der - nederst i venstre hjørne - ses bakhodet på 22. juli-terroristen. Flere steder dukker det forhatte hodet hans opp.

Tittelen «Verdensrom» kan leses som «vår verdens rom». Selv om bildet fremstår som fragmentarisk, er elementene innpasset i en helhet. Med hint mot religion, de transparente feltene og sin begrensede koloritt kan bildet ligne et glassmaleri. En skjør mosaikk av avisoppslag, med referanser til grusomhet, optimistiske opprop og oppfordring til klarsyn.

For øverst i høyre hjørne skimtes et avisutklipp med de tydelige bokstavene «ER». Et positivt utsagn. Under terroristens bilde står det et langt mer negativt spørrende «ER IKKE?». Bildets komposisjon består av store felter spilt opp mot hverandre. Men terroristens blikk ser ned og ut. Uglens blikk ser imidlertid rett på deg. Symbolet på kunnskap, som et oppfordrende og intenst blikk fra skapningen som evner å se klart - også i mørket.

KAN SES: I første etasje, Kunnskapssenteret, St. Olavs Hospital.

KUNSTNER: Håkon Bleken (f. 1929)

TIDLIGERE VERKER: Håkon Bleken regnes som en av landets fremste malere. Han ble først kjent på 1960-tallet gjennom kunstnergruppen Gruppe 5 som var av stor betydning for utbredelsen av et abstrakt bildeuttrykk i  Midt-Norge, men også for undervisningen ved Institutt for form og farge ved NTH.

Av de fem kunstnerne var Bleken den som skulle utvikle det mest figurative billedspråket. Produksjonen omfatter kulltegninger, grafikk, collage og maleri, og bildene inneholder ofte litterære referanser. Som debattant og kunstner har Bleken markert seg som en tydelig og uredd stemme, ikke bare om kunst, men også om samfunnsmessige forhold. Han er tildelt en rekke priser og utmerkelser, deriblant St. Olavs Orden. Han har holdt separatutstillinger ved en mengde profilerte visningsrom i inn- og utland og gjorde så sent som i 2016 suksess med en større separatutstilling ved museet La Coruna i Spania.

OM VERKET

«Verdensrom», collage og olje på lerret, 2013