To uker etter at deres fem år lange forhold tok slutt, sto ekssamboerne Sigrid Bonde Tusvik (35) og Henrik Thodesen (35) på samme scene på Parkteatret i Oslo.

«Det var en litt rar stemning i starten, men med mye besk humor fikk vi det til på et vis», skriver Bonde Tusvik i en sms.

De hadde diskutert om en av dem burde droppe å delta på humorshowet Blymandag den dagen, men ingen av dem ville det. De hadde tross alt holdt på med showet i sju år. Ekskjæreste, komikerkollega og venn Henrik Thodesen husker situasjonen i 2007 som «ikke helt optimal», der de stablet stoler, forberedte showet og hang oppå hverandre hele dagen.

Så hvordan løste komikerne det? De vitset om bruddet fra scenen.

–Det ble veldig godt mottatt. Jeg tror kanskje det hjalp litt, også, sier Thodesen.

Brudd

Nobelprisvinnerne May-Britt og Edvard Moser er langt fra de eneste som skiller lag privat, men fortsetter et profesjonelt samarbeid. De prisbelønte hjerneforskerne er i godt selskap.

Samarbeider videre: Nobelprisvinnerne May-Britt og Edvard Moser skiller lag som ektefeller, men fortsette sitt faglige samarbeid. Foto: Håvard Haugseth Jensen

Den kjente kunstnerduoen Ingar Dragset (46) og Michael Elmgreen (54), var i et forhold de første ti årene av sitt verdenskjente samarbeid. De to har stilt ut verden over, og deltatt på en rekke biennaler. Forholdet raknet, men det kunstneriske samarbeidet holdt frem.

–Det er som å spille i et orkester, vi spiller bra sammen, sa Elmgreen til Adresseavisen i 2008.

I fjor ble de utnevnt til æresdoktorer ved NTNU.

«Skikkelig skilt»

Klaus Joacim Sonstad (46) og Nina Fjelnset (44) har aldri jobbet så godt sammen som etter at de ble skilt.

–Hun er mye bedre å være i nærheten av nå som vi er venner og ikke kjærester. Det er en grunn til at vi ikke er gift lenger!

Sonstad har satt seg godt til rette i stolen på sin tidligere ektefelles kontor i Mellomila i Trondheim. Hun er heller ikke i tvil om at de passer bedre som skilte kolleger enn kjærester.

–Jeg synes jo fortsatt Klaus er en kjempeartig fyr, sier Fjelnset.

–Og jeg synes at du har humor, og… sier han før de bryter ut i latter.

Til høsten er det 20 år siden de giftet seg. Elleve år siden de ble skilt. Er det noen som kan si noe om hvordan det er å samarbeide profesjonelt etter en skilsmisse, er det disse to. Etter skilsmissen har de fortsatt å velge hverandre til ulike oppdrag.

–Jeg har jobbet med Klaus før vi ble gift, mens vi var gift - og etterpå. Jeg synes det

nesten er irrelevant at vi har vært gift: Jeg jobber med ham fordi han er flink, sier Ablemagic-gründer Fjelnset.

Vi møter dem på kontoret hennes i topp-etasjen på Nedre Ila 39, også kalt The Loft. Fjelnset og Sonstad eier produksjonsselskapet Ferrytale sammen, og de siste årene har de samarbeidet om blant annet animasjonsserien Agent RRR og den gullrute-nominerte TV3-serien Kari Traa-leikane. Når Fjelnset vil ha noen til å gjøre stemmene i den digitale boka «Tidsreise Trondheim», er det Sonstad hun ringer til. Når han nå har en ny barnebokidé, er det ekskona han går til, selv om han kunne valgt andre i sitt nettverk.

God tone: Nina Fjelnset og Klaus Joacim Sonstad flyttet fra hverandre for 11 år siden, men samarbeider godt på prosjekter. Foto: Mariann Dybdahl

Én bokidé har Klaus Joacim Sonstad ennå ikke realisert, men tittelen har han klar:

–«Skikkelig skilt»! I den boka ville det stått at en raus partner er viktig, for du vet ikke om den du blir sammen med tåler den graden av kontakt som vi har. Vi har skrevet masse historie sammen og har to barn, alle feirer jul sammen, da er det viktig med en raus partner.

Begge er etablert med nye partnere på hver sin kant. Fjelnset mener derimot at det viktigste kriteriet for å få til et godt samarbeid, er at man har et avklart forhold.

–Hvis du har et uavklart, skilt forhold, vil det være umulig å jobbe sammen. Én ting er å ha rause partnere, men man må være ferdig med hverandre. Jeg bryr meg masse om Klaus, men han er kompisen min. Jeg tenker ikke: Hva er vi nå?

Hun måtte tenke seg nøye om før hun stilte til dette intervjuet, men stilte av én grunn:

–Jeg synes det er viktig å normalisere det å jobbe sammen, at det ikke skal være et stigma rundt at folk skal være så perfekte eller at alt skal gå så fint etter en skilsmisse. Vi to får til å jobbe sammen fordi vi liker å jobbe sammen. Hvis vi ikke hadde likt det, hadde vi ikke gjort det, understreker hun.

At de kjenner hverandre godt, er en fordel: De kan være mer direkte, gå rett på sak, gi mer ærlige tilbakemeldinger. Selv om de har ulik smak og kan bli rykende uenige, opplever de at de forstår hva den andre mener, hvor man vil med ideen eller innspillet.

–Jeg opplever noen ganger at jeg er Klaus sin største kritiker, sier Fjelnset.

–Jeg må tåle at Nina er kritisk til det jeg gjør, og motsatt. Hvis vi blir irriterte på hverandre, tillater jeg meg å si klarere fra til Nina, for jeg vet hvor grensene hennes går, sier Sonstad.

Suffløren og skuespilleren

Viktig rolle: Som sufflør ved teatret måtte Gerd Aaker behandle alle skuespillerne likt. Foto: Terje Visnes

Trøndelag teaters Gerd Aaker (65) og Jan Erik Berntsen (71) var gift i sju år, før de gikk hver til sitt.

– Det var jeg som ønsket skilsmisse. Samtidig bestemte jeg meg for å holde jobb og privatliv strengt adskilt. Jeg skulle fortsette som sufflør og behandle Jan Erik helt likt med alle de andre skuespillerne.

Gerd Aaker har vært fast sufflør vedTrøndelag Teater gjennom 40 år, fram til i fjor da hun gikk av med pensjon.

I starten av karrieren var hun gift med skuespiller Jan Erik Berntsen, men de skilte seg tidlig. I årene etterpå har hun hatt sufflien

på mange av oppsetningene som eksmannen har deltatt i.

Prisgitt eksen: Som skuespiller måtte Jan Erik Berntsen stole på eksens suffli. Foto: Terje Visnes

–At vår skilsmisse kunne bli et problem for samarbeidet mellom oss på teatret, var aldri noe tema blant kollegene våre. Alle tok for gitt at vi skulle fortsette som før med hver våre oppgaver. Ingen så ut til å tenke på bruddet mellom oss som noe som angikk andre, sier Aaker.

Jan Erik Berntsen innrømmer villig at han personlig syntes det var vanskelig å samarbeide med sin ekskone like etter at bruddet var et faktum.

–Men vi måtte få det til å gå. Vi trengte jo jobbene våre begge to. Gerd er dessuten regnet som en av Norges fremste i sitt fag, og slik svært profesjonell i sin rolle. Jeg kunne ikke annet enn stole på hennes suffli, sier Berntsen, som også er blitt pensjonist, som sin ekskone. De har en sønn sammen og to barnebarn.

Bestevenner

I løpet av sine 16 år som samlivsterapeut har Eva Mohn møtt flere personer som har lyktes i å samarbeide tett profesjonelt etter skilsmissen.

–Når folk går fra hverandre sier mange at de mister sin beste venn. Det handler ikke om kjærlighet eller tiltrekning, men om vennskapet. Noe av den største sorgen for mange er at de har investert i et vennskap, et forhold og et arbeidsfellesskap. Hvis du da sitter igjen med et profesjonelt samarbeid etter en skilsmisse, kan det gjøre ting lettere, mener Mohn, som leder Familievernkontoret i Bodø.

Gode venner: - Vi var bestevenner før vi ble et par, derfor gikk det greit å samarbeide etter bruddet, sier artist Elisabeth Carew. Foto: NTB Scanpix

Artist og låtskriver Elisabeth Carew (30) var kjæreste med musikkprodusent Thomas Eriksen i tre år, før de flyttet fra hverandre. Likevel fortsatte de det musikalske samarbeidet. I dag har de nesten daglig kontakt.

–Vi var bestevenner før vi ble sammen, da har man et vennskap i bunn som gir et godt grunnlag. Så tror jeg at hvis man har kjærlighet for faget sitt, og samtidig et dypt vennskap, så vil man kunne samarbeide godt, sier Carew.

Carews ekskjæreste: Musikkprodusent Thomas Eriksen. Foto: NTB Scanpix

Mange kjenner artisten fra Melodi Grand Prix, der hun deltok i 2010 og 2014. Ekskjærestene fikk umiddelbart god kjemi da de møttes i musikkstudioet i Oslo, og nå har de vært venner og samarbeidspartnere i ti år.

–Jeg tror det er viktig med litt avstand før man fortsetter å jobbe sammen. Men for Thomas og meg gikk det egentlig smertefritt. I arbeidsmodus gikk vi inn i en rolle vi kjente og var trygge i, sier musikeren.

Også kjendisparet Jan Thomas og Christopher Mørch Husby har fortsatt som businesspartnere etter bruddet i fjor vår.

– Vi har en jobb å gjøre, og det er det viktigste. Fokuset er ikke å gå rundt å være skuffet eller sur for noe som har skjedd. Det har skjedd, og sånn er det bare, sa Husby til TV2s God kveld Norge i fjor.

Billedkunstneren og veversken

– Jeg ble nok mer spiselig i mindre porsjoner, sier billedkunstner Jan Groth (77), som mener det er forklaringen på at samarbeidet med Benedikte Groth fortsatte å blomstre og utvikle seg etter at ekteparet tok ut skilsmisse i 1985.

Groth er en av Norges mest kjente billedkunstnere internasjonalt, med store utstillinger ved fremtredende museer blant annet i Japan og USA, blant annet i Guggenheim-museet i New York (1983).

Han bodde i metropolen i flere år og var professor ved New York Scool of Visual Art.

Frodig dialog: Benedikte og Jan Groth foran en av sine monumentale gobeliner. Han laget skissene, hun omsatte dem i veven. Deres unike samarbeid fortsatte etter skilsmissen. Foto: NTB Scanpix

–Uten Benedikte Groth – ingen Jan Groth, fortsetter Groth, som særlig er kjent for sine monumentale gobeliner i minimalistisk svart og hvitt. Han laget skissene og hun videre-utviklet dem i sitt formspråk, i veven.

–Jeg mente at verkene var våre fellesprosjekter, men hun insisterte på at jeg var kunstneren, og sa ofte at hun ble mye mer inspirert av mine skisser enn av sine egne, sier Groth.

De startet sitt livslange samarbeid i 1961 og giftet seg i 1965.

–Vi jobbet mye sammen, og begynte nok å slite på hverandre. Etter at jeg flyttet, så vi hverandre sjeldnere, og denne distansen førte trolig til vekst og modning. Vi fikk en frodig og lykkelig dialog helt til alderdommen innhentet oss, sier Jan Groth.

Andre har sammenlignet samarbeidet mellom de to med samspillet mellom en komponist og en utøver. Jan og Benedikte Groth har i fellesskap skapt rundt hundre gobeliner, mange presentert i kjente kunst-samlinger verden over. Hans største kunstverk, på 200 kvadratmeter, er sceneteppet ved Det Norske Teatret i Oslo. Bendikte Groth (1933 – 2015) døde sist høst.

Eli ble en søster

Eli og Jens Otto Hoff startet den første Neste Stopp-butikken i Holstveita i Trondheim som ektepar i 1973, og fortsatte forretningssamarbeidet fram til 2007, da Eli Hoff døde. Skilsmissen i 1977 fikk ingen innvirkning på driften av firmaet som fortsatte å utvikle seg gjennom 30 år, med mange nye Neste Stopp- og Kremmerhuset-butikker over hele landet.

Gründerne: Eli og Jens Otto Hoff etablerte Neste Stopp-kjeden sammen og fortsatte samarbeidet etter skilsmissen. -Eli ble som en søster, sier Hoff om sin avdøde ekskone. Foto: Kjell A. Olsen

–At vi fikset samarbeidet etter bruddet, også etter at jeg giftet meg på nytt, var først og fremst Elis fortjeneste. Det var jeg som forlot henne, sier Jens Otto Hoff, som setter stor pris på at de to greide å fortsette som venner.

–Eli ble den søsteren jeg aldri hadde hatt, slik ble hun også som en tante for barna jeg fikk i ekteskap nummer to. Jeg mener bestemt at hun satt barnevakt for dem noen ganger, sier 77-åringen. Han følte sterkt på sorgen over en søster da Eli døde for ni år siden.

–Å finne en ny kone er enklere enn å finne seg en ny søster, sier han og ler.

Hate på privaten

Siden bruddet har komikerne Sigrid Bonde Tusvik og Henrik Thodesen jobbet sammen flere ganger, som i spillefilmen «Hjelp, vi er i filmbransen» og i humorprogrammet «Torsdag kveld fra Nydalen».

–Nå er det kjempestemning! Vi er sammen hele tiden, sier Thodesen, som også er kamerat av Bonde Tusviks samboer Martin Jøndahl.

Bonde Tusvik er selv ikke i tvil når vi spør hva som må til for å få et forhold til å fungere etter et brudd:

«Hate på privaten. Være proff i offentligheten!».