Omkamper er mer normalen enn unntaket i samferdselspolitikken. Det nye statlige veiselskapet er blitt satt på sin kanskje tøffeste prøve i den opphetede striden om E6 først skal bygges sør eller nord for Trondheim. Nordtrønderne har så langt vunnet, på tvers av politiske prioriteringer, og fordi veiselskapet skal prioritere prosjektene samfunnsøkonomisk.

Med analysemodeller ingen har innsyn i, har selskapet Nye Veier AS foreløpig landet på at europaveien nordover skal bygges først. Politikerne er mer eller mindre satt sjakk matt. Det er ikke overraskende fordi det var noe av hensikten med denne reformen, som i prinsippet er et godt forsøk på bedre og billigere, mer sammenhengende og forutsigbar veibygging.

Nye Veier er ikke en stat i staten, slik NSB var, men et nystartet, heleid statlig selskap under Samferdselsdepartementet. Selskapet har fått en solid økonomisk plattform og skal ha offentlig innsyn, ikke stengte dører. 130 milliarder kroner over 20 år skal være selskapets økonomiske grunnlag. Politikerne har lagt premissene, Stortinget skal bevilge pengene og i tillegg kommer bompenger og adgang til lån. Nasjonal transportplan gir løfter om 26 milliarder kroner til ny vei i Trøndelag i planperioden, men det er ikke gitt. De årlige statsbudsjettene kan endre rammene.

Veiselskapet starter med syv strekninger, der to av dem er på E6 i Midt-Norge: Ulsberg - Melhus og Ranheim - Åsen. Det er gullrutene selskapet er tildelt, mens Statens vegvesen må slite med resten av veinettet. De foreløpige konklusjonene, basert på planprosess, trafikktall, ulykker og samfunnsøkonomi, har endt med at E6 nord er best.

Høyrepolitikernes valgløfter i 2013 kommer derfor i et underlig lys. Senterpartiets krumspring i nordfylket er ikke mindre underlig, både fordi den regionale prioriteringen blir forlatt og fordi spørsmålet om fylkessammenslåing sauses sammen med utbygging av E6. Høyretoppene lovet nye E6 sør innen det som nå blir fem år, og er satt i alvorlig forlegenhet. Men mange permisser er endret.

Det er ikke feil å bygge ut E6 nord. Men vi misliker at E6 sør skyves ut i tid, fordi prosjektene nå må konkurrere på premisser og tekniske modeller vi ikke kjenner eller kan føle oss trygge på.