Kan noen svare meg på hvem som har bestemt at det skal anskaffes så lange busser i Trondheim at det må brukes 500 millioner kroner på å forlenge diverse holdeplasser? Visste de som vedtok 25 meter lange busser følgene av sitt eget vedtak?

Enkel logikk tilsier at jo flere passasjerer en buss tar, dess dårligere tilbud vil de reisende få så lenge trafikkgrunnlaget ikke er større enn det er. Vi er tross alt ikke en millionby, selv om enkelte politikere synes å tro det. Hvis bussen fortsatt skal betjene og stoppe på de holdeplassene vi har i dag, vil det medføre sjeldnere avganger og lengre reisetid. For oss reisende er det bedre å ha to av dagens busser i rush. De kan enten kjøre forbi hverandre på annenhver holdeplass som i dag (dette gir korteste reisetid), eller kjøre med enda tettere intervall. Vi vil ikke ha en stor buss når den koster 500 millioner ekstra til noe så bortkastet som holdeplassforlengelse. Utenom rush har vi ikke bruk for disse lange bussene i det hele tatt.

Kjære politikere: Vedtaket om disse superbussene må dere se på en gang til. Det er fortsatt tid til å endre busstørrelsen ned til de leddbussene vi har i dag, male dem røde og hvite og fortsatt kalle det superbuss. Det vi reisende er opptatt av er reisetid, intervall og billettpris. Vi er ikke villige til å kaste bort 500 millioner på forlengelse av holdeplasser for å kunne sitte i en 25 meter lang buss. Hva med sikkerheten? Det er en grunn til at 25 meter lange trailere ikke får kjøre inne i byer.

I tillegg ser vi nå at det kanskje skal brukes millioner på å bygge om hele Sivert Tonstads vei. Det er ikke mange år siden den ble bygd om. Som mangeårig syklist i denne gata kan jeg forsikre dere om at fortauet der er mer enn tilstrekkelig for både syklister og gående. Denne gata brukes lite av syklister da all jobbsykling til byen går på sykkelveien langs RV 50. Vi vil heller sitte i en vanlig leddbuss og bruke disse 500 millionene til fornuftige miljøtiltak, eller rett og slett å senke billettprisene de neste 50 årene.