I år som i fjor startet Norwegian sommeren med et stort antall kansellerte fly og fortvilte passasjerer. Det er uforståelig at de ikke har lært.

At selskapet, etter å ha hatt tilsvarende problemer i fjor, ikke har klart å planlegge årets sommersesong bedre, kan godt kalles en skandale.

Flere forklaringer på kaoset har vært lansert: Selskapet har ekspandert så raskt, med nye ruter og flere avganger, at de opererer helt på kapasitetsgrensen. Dermed er de svært sårbare for mangel på fly, piloter og annen besetning. Spørsmålet er om selskapet har vært forutseende nok i sin rekruttering og om de har vært for ambisiøse i sin ruteplanlegging. Når så leveransen av nye, bestilte fly fra Boeing ble forsinket, forsterket det problemet.

LES OGSÅ: For få piloter

En annen grunn til at Norwegian er ekstra utsatt og får flere kanselleringer enn andre selskap, er trolig den ikke avsluttede konflikten med pilotene. Norwegian ville ikke gjøre seg avhengig av mektige fagforeninger og har plassert pilotene i et datterselskap, noe pilotene oppfatter som et forsøk på å undergrave deres rettigheter som arbeidstakere. Streiken i 2015 endte med en midlertidig løsning, men det ulmer fortsatt.

Ifølge Dagens Næringsliv var Norwegian før helgen villig til å betale pilotene opptil firedobbel lønn for å ta ekstra vakter i ferien. Dette skal pilotenes fagforening, Norwegian Pilot Union (NPU), ha takket nei til. Det er det ikke usannsynlig at NPUs mangel på fleksibilitet og uvilje til å be pilotene jobbe ekstra både er et takk for sist og en advarsel. Flyselskapet høster som de sår.

Tirsdag ble det kjent at Norwegian etterpå har gitt det samme tilbudet individuelt til pilotene og at mange av dem har takket ja. Dermed ser det ut til at selskapet har klart å kjøpe seg ut av problemet. Tirsdagen startet heldigvis uten kanselleringer. Det er usikkert om selskapet nå har løst problemet på lang sikt eller om brannslukkingen er kortvarig.

Mange hundre reisende med Norwegian-billett havnet en håpløs situasjon. Kansellerte flyavganger er alltid kjedelig, men når det rammer familier i starten av en lenge etterlengtet og kostbar ferietur, er det ekstra ille. Hvis redningsaksjonen med ekstrabetaling til pilotene viser seg å være tilstrekkelig, er mye vunnet.

Konsekvensen av rotet er uansett at Norwegians fra før noe frynsede omdømme et blitt ytterligere svekket. Riktig nok har vi som kunder ikke altfor lang hukommelse når det gjelder dårlig service, men når et selskap gjentatte ganger får dårlig PR, er det fare for at det fester seg. Det er fint med lave flypriser, men lav pris er dyrt dersom man ikke kommer dit man skal. Kanskje må publikum lære seg at det ikke er uten risiko å kjøpe billige flybilletter.

Forhåpentligvis vil Norwegian etter hvert klare å frakte folk dit de hadde tenkt å reise. De kan også leie eller lease fly og besetning. Problemet er at sommeren er høysesong og at en stor del av tilgjengelig flykapasitet allerede er opptatt. Dermed kan ikke Norwegian velge på øverste hylle. Nedslitte fly fra ukjente selskap bidrar ikke akkurat til å styrke passasjerenes tillit.

Historier om skolekorps som har spart til Berlin-reise i tre år og som blir sittende på flyplassen uten annet alternativ enn buss, svekker omdømmet. Uansett hva som er grunnen til kanselleringskaoset, er det ikke tvil om at Norwegian har gått på en skikkelig smell. Hvis man ikke har nok piloter eller fly, nytter det ikke å lokke folk til å bestille billetter til avganger som det ikke blir noe av.

For publikum er det uinteressant om årsaken er forsinket flyleveranse, vanskelige piloter, dårlig personalhåndtering, underbemanning, mangelfull planlegging, for rask ekspansjon eller flere ting på én gang. For en seriøs aktør i en høysensitiv bransje som flytransport, er pålitelighet den viktigste verdien. Det straffer seg å svikte kundene. Da må Norwegian-sjef Bjørn Kjos ha mer å stille opp med enn sin smittende latter.