Hvordan er det mulig å bli så grenseløst tankeløse som vi nordmenn er?

Vi flyr om kapp til alle verdenshjørner og utkanter. Og særlig nå på sommeren. Vi har ikke vært på ferie uten at vi har vært i Syden, og helst i en annen verdensdel.

Når vi kommer frem, legger vi ut bilder av middager der vi skryter av hvor godt det smaker med lokal kortreist mat. Herrejemini for en dobbeltmoral! Fly til Vietnam for å spise kortreist mat.

Opplevelsene formidler vi på Facebook. Strender, badeliv, fremmede skikker og berømte severdigheter. Bildene belønnes med «likes». Flere smilefjes desto lengre flytur og mer eksotisk ramme. Burde ikke slike reiser vært belønnet med surt tryne i fjesboka - bare for å minne miljøsynderne på at det er noe som heter skamvett?

Innerst inne vet vi alle sammen at å reise med fly er det verste vi som enkeltindivider kan gjøre mot klimaet, men flyreiser teller liksom ikke. Vi kan bruke uttrykk som miljøsvin om folk som kjører matpakken sin i en fet bensinslukende bil, men å reise på helgetur i fly er innafor.

En fersk undersøkelse viste at ni av ti trøndere ønsker seg miljøbevisste barn. Hadde det ikke vært en tanke at foreldrene startet med å være miljøbevisste forbilder?

I juni satte norsk luftfart ny rekord og passerte 5 millioner passasjerer, og det er utenlandstrafikken som øker mest. Avinors konsernsjef synes utviklingen er bare "gledelig".

Hver nordmann slipper ut nærmere 10 tonn CO2 i gjennomsnitt. Om vi skal bevare dagens klima for våre barnebarn, må vi ned på 1-2 tonn. Da er det all grunn til å reflektere over følgende før vi bestiller neste reise: Å dra på fotballtur til England gir et utslipp på 0,5 tonn, eller like mye som et halvt år med bilkjøring. Ferie på Kanariøyene gir 1,5 tonn. En tur til New York gir langt over 2 tonn, altså mer enn det akseptable årsregnskapet. Vi lever over klodens evne, og mange av turene våre er absolutt ikke nødvendige. Vår livskvalitet synker ikke om vi dropper noen flyreiser.

Flyene er riktig nok blitt mer miljøvennlige, mer effektive motorer gir opp til 30 prosent mindre utslipp, men hva hjelper det når passasjerveksten går rett til værs? England beregner at trafikken vil øke fra 219 millioner til 445 millioner reiser i 2050. Altså dobbelt så mange reisende i løpet av tre tiår.

Det er så mye ulogisk med flyreiser. I alle andre bransjer forsøker man å redusere utslippene, men flybransjen er subsidiert. De har tilgang på billig bensin med lav skatt og momsfritak. Myndighetene bygger ut flyplassene for skattebetalernes penger, for å ta imot mer trafikk. Vi som reiser, belønnes til overmål med billige varer i taxfreebutikken.

Til sammenligning bruker myndighetene avgifter for å strupe biltrafikken i byene. Men du husker sikkert hvilken storm flypassasjeravgiften på beskjedne 80 kroner utløste?

Merkeligst er det at ingen stilles til ansvar for utslippene i internasjonalt luftrom, selv om langdistanseflyene visstnok gjør større skade fordi utslippene skjer i stor høyde. Ingen nasjoner ansvarliggjøres for å fly i det øvre luftrommet, eller for skipstrafikk i internasjonalt farvann. Forsvinner disse utslippene bare i løse luften?

Slik er det definitivt ikke. Fem prosent av alle menneskers utslipp av drivhusgasser, skriver seg fra flytrafikk. Alle våre flyturer til varmere strøk er et betydelig bidrag til den globale oppvarmingen.

Kineserne produserer mest CO2, delvis fordi de forsyner resten av verden med så mange varer. Fordeler man utslippet per hode, er amerikanerne verstingene. De har valgt seg en president som fornekter klimatrusselen og støtter sterkt forurensende kullindustri. Men vi nordmenn er også blant verstingene, og som en av verdens rikeste nasjoner har vi råd til å gjøre noe med det.

Reiselivsbransjen leter etter nye reisemål, og mediene, denne avisen er ikke noe unntak, bygger opp med skryteartikler om hva du kan oppleve i Istanbul eller hvor herlig livet er på eksotiske Maldivene.

Strengt tatt er vel problemet at transport er altfor billig. Noe er galt når vi kan sende norsk fisk til foredling i Østen og ta den hjem som billig Findus-filet. Eller i fullt alvor diskuterer å hente brensel til smelteverkene våre fra andre verdensdeler, mens Norge gror igjen.

Så folkens, det beste enkelttiltaket for å redusere fotavtrykket på planeten vår, er å skjære ned på antall flyreiser!

Men nå har jeg ikke tid til å drodle lenger rundt dette temaet. Dette klimasvinet må hjem og pakke sin dårlige samvittighet for flyturen til Nice.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter