Landets beste filmregissør med filmen som kunne fått pris i de fleste kategorier varsler boikott av Amanda-prisen. Det vil ytterligere svekke en pris i trøbbel.

Nyheten om at Joachim Trier og hans ferske, bejublede film «Thelma» vil boikotte neste års Amanda-pris, er sannsynligvis den dårligste nyheten Den Norske Filmfestivalen i Haugesund og den ofte utskjelte Amanda-prisen kunne få.

Prisen er allerede i hardt vær etter at årets juryleder Erlend Loe sammen med flere andre medlemmer av juryen startet en debatt, med kritikk av kriteriene for kategorien årets beste film. I reglementet for Amanda heter det: «For prisen beste norske kinofilm skal filmen utvise gjennomgående høy kvalitet i alle funksjoner. I tillegg bør filmen ha en publikumsappell».

Det doble kravet om at den beste filmen også må være populær, kan og har gitt flere diskutable utslag. Det ville ikke fått betydning for Joachim Triers «Thelma». Etter en drøy uke på kino er den sett av over 30 000 og vil garantert bli Triers mest populære kinofilm, samtidig som den er valgt til norsk oscarkandidat.

«Thelma» ville ha vært en sterk kandidat i samtlige spillefilmkategorier for Amanda unntatt beste mannlige hovedrolle, og da fordi den ikke har noen. Fra den posisjonen er det fortjenestefullt og dristig av Trier å plassere Amandakomiteen i en skikkelig klemme. Hvor de uansett vil tape ansikt, men kanskje bør se mer til prisens ære enn sin egen.

Det er neppe bare den urett som ikke rammer han selv Joachim Trier tar et oppgjør med gjennom boikotten. I 2012 ble hans «Oslo 31. august» av uforståelige grunner ikke nominert til Amanda for beste film. Da han i fjor ikke hadde mulighet å delta i Amanda-showet, ble utdelingen av regiprisen, som gikk til hans «Louder Than Bombs» fjernet fra tv-showet. På den andre siden fikk Trier Amanda for beste film, regi og manus (sammen med Eskil Vogt) for debutfilmen «Reprise».

Siden etableringen av Kanonprisen under Kosmorama i Trondheim i 2005 har den markert seg som et supplement og en utfordrer til Amanda. I motsetning til Amanda som deles ut av vekslende juryer, stemmes Kanonprisen fram av medlemmer i filmbransjens fagforbund. Joachim Trier leverte et stikk til nettopp Amanda under fjorårets Kanonpris, da han etter å ha tatt imot tre priser for «Louder Than Bombs» sa at det var ekstra hyggelig med anerkjennelse fra det han omtalte som «det nærmeste vi kommer en akademipris i Norge».

Trier og «Thelma» har satt Amanda under et press som gjør at Amandakomiteen som møtes onsdag ikke har annet valg enn å rydde opp i de håpløse kriteriene for kategorien beste film. Hvis Amanda-prisen skal overleve, kan den verken lefle med kvalitetsbegrepet eller fortsette å svekke tilliten hos de beste fagfolkene i den bransjen som prisen tross alt skal ære.

Les også kommentaren «Amandas selvskudd»