Russernes massive påvirkning på amerikanske velgere gjennom Facebook, Google og Twitter, er en påminnelse til oss alle: Når vi henter nyheter fra sosiale medier, kan vi ikke ta alt for god fisk.

En stadig større del av befolkningen henter nå det meste av sin informasjon fra nettsteder som Facebook, heller enn fra etablerte nyhetsmedier. Det er en styrke for demokratiet at alle kan ytre seg, men det har også problematiske sider. Facebook, Google og Twitter anser seg ikke som medievirksomheter. De driver ikke vanlig nyhetsformidlig og har liten kontroll med innholdet.

De kan fjerne bilder av nakenhet som de anser som støtende, men formidler store mengder informasjon som inneholder grove, faktiske feil. Mye av denne informasjonen kan være falske nyheter som er laget i en bestemt hensikt. Derfor må vi alle være kritiske når vi bruker sosiale medier. Vi må undersøke hvor informasjonen kommer fra, og vi må ikke tro på alt.

Facebook-, Google- og Twitter-skandalen i USA viser at falske nyheter som videreformidles uten kvalitetskontroll, er i ferd med å bli et betydelig samfunnsproblem. Russere som ville påvirke valgkampen i Donald Trumps favør, nådde ut til minst 126 millioner amerikanere via Facebook.

LES OGSÅ: Donald Trump er tidenes dårligste amerikanske president

Det russiske selskapet Internet Research Agency, som skal ha tette forbindelser til russiske myndigheter, brukte utspekulerte metoder. De la ut meldinger på sosiale medier som så ut til å komme fra virkelige personer. Målsetningen var å øke motsetningene i det amerikanske folket. Russerne fabrikkerte meldinger om omstridte temaer som innvandring og abort, i håp om at det ville øke Trumps oppslutning.

Facebook, Google og Twitter forsvarte seg tirsdag og onsdag i grundige høringer i Kongressen. De fikk kraftig kritikk for ikke å ta større samfunnsansvar, og de beklaget det som som har skjedd.

LES OGSÅ: Senator raser mot internettgigantene

Disse selskapene har enorme overskudd. Den omfattende skandalen i USA må føre til at de bruker en del av pengene på en grundigere kontroll av det de formidler. De har ressurser som gjør det fullt mulig for dem å avsløre aktører som i egen interesse forsøker å manipulere befolkningen. Hvis Facebook og de andre ikke lykkes med dette, vil de svekke sin egen troverdighet.