Adresseavisen mener

Enestående mønstring av Killi Olsens 80-tall

Trondheim kunstmuseums Killi Olsen-utstilling er en begivenhet og en anledning byens befolkning bør gripe.

Populær åpning: Pubklikum strømmet til da utstillingen med Kjell Erik Killi-Olsens 80-tallskunst åpnet på Trondheim kunstmuseum sist helg. Det bør de fortsette med, skriver Adresseavisen på lederplass. 

Saken oppdateres.

Det begynner å bli en stund siden 80-tallet. Mange av dagens unge har aldri opplevd tiåret som fortsatt kaster skygger inn over vår tid, på godt og vondt. Mange av dagens godt voksne er fortsatt preget av tiåret som i dag forbindes med blant annet aids, synthpop, rapmusikk, dekadense og jappetid. Trondheim kunstmuseums nye utstilling «Killi Olsen New York 1983» er en enestående mønstring av en av byens og landets største kunstnere. Et sterkt tilbakeblikk på hans tidlige arbeider og perioden da de ble til.

Adresseavisens anmelder Gustav Borgersen karakteriserte den nye utstillingen som «et utilslørt ærlig, hemningsløst herlig portrett av en kunstner i startgropa». Kjell Erik Killi Olsen har siden gjennombruddet på 80-tallet framstått som en kunstens verdensborger, samtidig som han aldri har lagt skjul på sine trondhjemske røtter.

Det går en interessant linje fra Adresseavisens omtale av Killi Olsens 80-tallskunst den gang og til i dag. I desember 1980 omtale avisens kulturjournalist Ulf Moen den tradisjonelle juleutstillingen til Trondhjems Kunstforening. Han beklaget at det så ut til at stadig færre av de trønderske toppnavn deltok i mønstringen, men gledet seg over tilveksten ved debutantene: «Kjell Erik Killi Olsen kan male», var Moens korte karakteristikk av kunstneren i startgropa.

I 1983 var Killi Olsen altså i New York. Samtidig ble han vist i Trondheim, i utstillingen «Fem unge ute» i Galleri Riis. «Det er oftest noe marerittlignende i stemningen i hans bilder. De er skapt som en gjenspeiling av tidens tunge og truende dysterhet. Kjell Erik Killi Olsens malerier er sterke opplevelser», skrev Ulf Moen den gang. 80-tallskunsten til Killi Olsen som nå vises i Bispegata gir fortsatt sterke opplevelser. Som skulpturen «Sorgenfri» av en stor skapning med tynne ben med en mindre skapning sittende på låret.

Sorgenfri: Thomas Myhre (t.v.) og ektefellen Benedicte Løge har lånt ut sju av verkene på utstillingen, blant annet skulpturen «Sorgenfri» som til vanlig står i barnefamiliens stue. 

 

Killi Olsens kanskje mektigste verk, skulptursamlingen «Salamandernatten», ga han i gave til Trondheim i 2007. Den kan sees gratis i lokalene til landsdelenes nummererte sparebank i Søndre gate. Det anbefales sterkt, etter et besøk i den makeløse mønstringen av Killi Olsens 80-tallskunst i kunstmuseet.

Les også lederen «Hannah Ryggen er en viktig påminnelse»

På forsiden nå