Adresseavisen mener

Det går bedre for Midtbyen

Men det er fortsatt noen problemer som må løses, avdekker Midtbyregnskapet.

Fortetting, flere arbeidsplasser og enda mer kultur, vil styrke Midtbyen.   Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

Midtbyregnskapet i Trondheim for 2017 ble lagt fram i går. Regnskapet gir et bilde av hvordan Midtbyen blir brukt, om handle- og reisevaner, samt omsetning. Rapporten er ikke utelukkende hyggelig lesning, selv om folk stort sett er fornøyde. Oversikten avdekker noen utfordringer som kan samles i tre punkter:

1. Færre reiser til Midtbyen, og det er færre som går, sykler eller busser til Midtbyen. Flere kjører bil. Det er en uheldig utvikling hvis vi skal oppnå målet om at utslippene ikke skal øke selv om byen vokser.

2. De som bruker Midtbyen, er fornøyde med både tilbudet, tilgjengeligheten, servicen og omgivelsene. Likevel er det en svak nedgang i andelen som foretrekker Midtbyen når de skal handle.

3. Omsetningen øker hos serveringssteder, men er totalt sett lavere enn hva Næringsforeningen hadde håpet på. Sentrumsbutikkene har tapt terreng mot kjøpesentra og netthandel de siste årene. Selv om det er folk under 30 år som i størst grad foretrekker Midtbyen når de skal handle, er det samtidig de unge som handler mest på nett. Stadig flere bruker globale nettbutikker med sømløse løsninger for betaling og levering.

LES OGSÅ LEDEREN: Kystad-saken har skapt en alvorlig tillitskrise

Finnes det håp, eller «hope in a hanging snore», som tidligere RBK-trener Nils Arne Eggen kunne finne på å si? Ja, det gjør det.

1. Folk strømmer til sentrum når det foregår kulturarrangementer, markeder og andre tilstelninger. Det må butikkene få bedre muligheter til å utnytte. Lokalpolitikerne bør bli mer fleksible når butikker tester ut nye konsepter som kan trekke flere. I fjor fikk eksempelvis platebutikken Crispin Glover nei til skjenkebevilling da de ville arrangere konserter.

2. Flere boliger og arbeidsplasser på Nyhavna, Brattøra og i Midtbyen vil styrke sentrum. Med fortetting og et bedre kollektivtilbud, vil flere kunne gå, sykle eller ta buss/trikk.

3. Sentrum blir mer attraktivt når både Innherredsveien og Olav Tryggvasons gate blir miljøgater og Torget er ferdig pusset opp. Politikere og næringsliv må også samarbeide mer om løsninger som kan gjøre Midtbyen i stand til å ta opp kampen mot kjøpesentre og global netthandel.

På forsiden nå