Adresseavisen mener

Kunsten må få være fri

Olsokkunstner Hilde Vemrens uttalelser om at muslimer og innvandring truer tryggheten i Norge, har skapt debatt.  Foto: Marthe Amanda Vannebo

Saken oppdateres.

Olsokkunstner Hilde Vemrens uttalelser om at muslimer og innvandring truer tryggheten i Norge, har skapt debatt. Teologiprofessor Idar Kjølsvik mener det er en skandale å engasjere Vemren som årets olsokkunstner. Han uttaler til Trønder-Avisa at det er umulig å skille kunstneren og kunsten: «En kunstner kan lage veldig vakre bilder, men vet du hva som er inni kunstneren så blir det stygt.» Dette er en underlig holdning til kunst som vi håper ikke biter på arrangørene. Det er lett å være enig i at Vemrens uttalelser er ubehagelige og generaliserende. Stiklestad-direktør Turid Hofstad holder heldigvis fast ved at hun har engasjert Vemren på grunn av hennes kvaliteter som kunstner, ikke på grunn av hennes meninger.

Den kontroversielle Olsok-kunstneren har åpnet en interessant debatt om hva kunstnere skal få lov til å mene. Kunsthistoriker Gunnar Danbolt har skrevet om og åpnet flere av Vemrens utstillinger. Han mener at man må skille mellom kunstneren og hverdagsmennesket. Kunstneren kan de forunderligste holdninger, men det er ikke gitt at dette kommer til uttrykk i kunsten. Selv om Danbolt mener at Vemrens holdninger ikke preger utstillingen hennes, klarer han likevel ikke å dy seg. – Jeg trodde en kunstner var hevet over den slags. Hvis jeg var henne, ville jeg holdt kjeft om det, uttalte han til Adresseavisen.

At han ikke liker meningene hennes, er lett å forstå. Det er likevel en underlig logikk Danbolt tar til orde for. Kunsten er fri, men åpenbart ikke helt fri. Er det virkelig bare kunstnere som har politisk korrekte meninger som bør ytre seg? Som samfunn må vi være varsom med å sette lokk på ytringer vi ikke liker. Holdninger vokser seg skumlere dersom de bare får putre under overflaten. Derfor er det forbilledlig når samfunnsdebattant og muslim Fatima Almanea møter Vemren med fakta og argumenter istedenfor krav om utestengelse. Stiklestad som talerstol blir lite verdt om de bare skal tillate de snille og harmløse meningene.

Ingen har satt ord på dette bedre enn billedkunstneren Håkon Bleken. I et innlegg i Adresseavisen torsdag skrev han: «Årets Stiklestad-utstiller får kjeft fordi hun ikke har de rette meningene. Men si meg – vet ikke de rettroende at demokratiet bygger på uenighet – ikke enighet?» Dette er ord noen hver kan ha godt av å fundere over i sommervarmen.

På forsiden nå