Dårlige oppfølgere truer kinosommeren

En rekke skuffende oppfølgerfilmer sliter med å finne publikum. Hollywood og kinoene trenger bedre storfilmer.

Par i svart: Tessa Thompson og Chris Hemsworth i «Men in Black: International» som flopper på kino, også i Norge.  Foto: SF Studios/Sony Pictures

Saken oppdateres.

Det har vært en skuffende sommer for et av filmbransjens sikreste kort, franchiseindustrien. Det lysende unntaket er vårens store premiere, finalefilmen «Avengers: Endgame», som er årets desidert mest sette film på kino både i USA og Norge. På verdensbasis nærmer Marvel-filmen seg svimlende tre milliarder dollar i billettinntekter, og i Norge er filmen sett av mer enn 507 000 på kino.

Likevel skriver amerikanske bransjeblader for tida mest om flopper og kommersielle skuffelser i den vanligvis så innbringende sommersesongen på kino. De siste ukene har forventede storsuksesser som «Godzilla: King Of The Monsters», «X-Men: Dark Phoenix», «Men in Black: International» og «Kjæledyrenes Hemmelige Liv 2» gjort det dårligere enn forventet og dårligere enn filmene de er oppfølger til.

Mørk Phoenix: Sophie Turner fra «Game Of Thrones» klarer ikke å blåse liv i X-Men-serien igjen i «Dark Phoenix».  Foto: Twentieth Century Fox

Egentlig er det verken overraskende eller trist at påkostede middelmådige filmer sliter med å trekke publikum. Kanskje er det til og med bra, som stimuli til bedre og mer originale storfilmer, selv om suksessen til «Endgame» og «Captain Marvel» tidligere i år viser at Marvel-filmene fortsatt har har godt grep om både franchisen og publikum.

Det er likevel grunn til å merke seg at stadig færre av de største filmene er basert på originale ideer eller historier. I USA er den eminente skrekkfilmen «Us» av Jordan Peele eneste film som ikke er en oppfølgerfilm av årets ti mest sette filmer på kino. På verdensbasis ser det ikke bedre ut, med «Us» på 12.plass, mens kinesiske «The Wandering Earth» og amerikanske «Alita: Battle Angel» er basert på bok og manga.

I Norge er situasjonen litt, men ikke veldig annerledes, preget av at vår ganske middelmådige storfilm «Amundsen» er eneste norske film av de ti mest sette på kino, med drøyt 207 000 besøkende. I strømmen av oppfølger-og franchisefilm på kinotoppen skiller Norge seg litt ut med filmer som Queen-filmen «Bohemian Rhapsody», den gode og originale danske animasjonsfilmen «Rutete Ninja» samt Oscar-vinneren «Green Book» på Topp 10.

Det kan hende at bildet, særlig når det gjelder besøk og forhåpentligvis også i kvalitet ser noe bedre ut når sommeren er over. I USA har sist helgs premiere på «Toy Story 4» pyntet på tallene, men den kommer ikke på norsk før i september. Før det blir det mer Marvel med Spider-Man på tur i Europa i «Far From Home» og ikke minst nyinnspillingen av «Løvenes Konge» 17.juli med Beyoncé som Nala. Dessuten en ny «Fast & Furious» hvor de har kommet så langt ut i rekke at de har sluttet å nummerere dem.

Ny runde: Sheriff Woody er tilbake i «Toy Story 4», spilt av Tom Hanks i originalversjonen.  Foto: Disney

Oppfølgerfilm har det vært siden filmens barndom. I Hollywoods første gullalder på 20-30-tallet var fenomenet gjerne brukt på B-filmer snarere enn prestisjefilm. Det var først på 70-tallet og utover at oppfølgerne ble virkelig store og gjerne fikk tall i tittelen, med «Gudfaren II» som et lysende eksempel på at en oppfølger faktisk kan være bedre enn originalen.

Så kom «Politiskolen», Sylvester Stallone med «Rocky» og «Rambo», «Tilbake til Fremtiden»-filmene , «Star Wars», «Nightmare on Elm Street», «Olsenbanden», «Batman» og halve filmbransjen. Siden har det fortsatt i lignende spor, med milliardsatsingen til Marvel og Disneys nye runde med nyversjoner av egne suksesser som den foreløpige toppen av oppfølgerkaka.

Det har vært relativt sikker sommersuksess å gi folk mer av det samme i påkostet innpakning. Det kan det fortsatt være med de rette grepene. De beste filmene er sjelden de største, men gode storfilmer løfter kinobransjen og filminteressen. Et problem er at det har blitt så kostbart å lage storfilm at det virker lettere å satse på gamle suksesser enn nytt og uforutsigbart. Det er trist hvis neste generasjons svar på «Toy Story» blir «Toy Story 6».

Derfor er det grunn til å prise filmskapere som Jordan Peele, Christopher Nolan og Alfonso Cuarón, som med filmer som «Us», «Get Out», «Dunkirk», «Interstellar» og «Gravity» har vist hvor overveldende bra god storfilm etter originale ideer kan funke på kino. Det er ikke oppfølgere i seg selv som er problemet, men at det er så mange av dem og at ganske få er veldig gode.

Les også kommentaren «Rystende skurker og helter fra virkeligheten»





På forsiden nå