Adresseavisen mener

Sniker du på bussen, svikter du fellesskapet

Under koronapandemien er det blitt ekstra tydelig at vi nordmenn er flinke til å gjøre som vi får beskjed om, både av hensyn til oss selv og fellesskapet. Da er det vanskelig å forstå hvorfor vi sniker mye mer på bussen.

Dobbelt så mange sniker på bussen Reportasje med vektere under billettkontroll. Har avtale på Strindheim bussholdeplass, v/ Sirkus Shopping Foto: RUNE PETTER NESS  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Adresseavisen fortalte tirsdag at aldri tidligere har så mange tatt buss i Trondheim uten å betale. Dobbelt så mange passasjerer ble tatt for å snike i 2020 som i 2019, og utviklingen så langt i år går fortsatt i feil retning. AtB anslår at én av ti lar være å betale. Det betyr at selskapet taper rundt 45 millioner kroner per år. Det beløpet kunne vært brukt til å gi folk i Trondheim et bedre kollektivtilbud.

Hadde vi arbeidet i AtBs reklamebyrå, kunne vi lansert slagordet «snik = svik». For det å snike er faktisk et svik mot fellesskapet. De kronene vi sparer på ikke å betale, tar vi fra befolkningen. Dette er innlysende, men de som sniker, tenker kanskje ikke gjennom det: Kollektivtilbudet er finansiert gjennom en kombinasjon av billettinntekter og skattepenger. Lavere billettinntekter betyr at det offentlige, altså fellesskapet, må bidra med mer.

LES OGSÅ: Må enten kutte tilbud eller øke utslipp

Noen av dem som sniker, kan argumentere med at det er for dyrt å ta bussen. Det kan vi være enige i, men sniking fører ikke til lavere priser. Tvert imot. Noe helt annet er at enkelte kan få tekniske problemer med å betale. Da er det ikke nødvendigvis snakk om sniking, og kontrollørene må ta med det i vurderingen.

Én forklaring på at flere sniker, er nok systemet som kalles «åpen billettering», som ble innført samtidig med metrobussen i august 2019. Da kunne vi gå ombord uten å vise fram billetten. Tidlig i pandemien i fjor var det også en periode uten billettkontroll, og utpå høsten var det vekterstreik.

Alt dette førte til at det ble lettere å snike uten å bli tatt. Når dobbelt så mange i fjor kjørte buss uten å betale, viser det at det gamle uttrykket «anledning gir tyv» fortsatt er gyldig.

LES OGSÅ: Egen Facebook-gruppe forteller om kontroller

Spørsmålet er hva som må til for at snikerne endrer oppførsel. Svaret finner vi kanskje i det faktum at nesten alle bruker munnbind i butikken, selv om det ikke er påbudt. De fleste gjør det fordi det er fornuftig. Andre gjør det for ikke å få stygge blikk. Hvis det blir like sosialt uakseptabelt å snike på bussen, kommer vi langt.

På forsiden nå