Leder mandag 11.05. 2009

Medier i en krisetid

Saken oppdateres.

Norske medier reduserer nå sine utgifter med milliardbeløp. Det er fare for at flere aviser må legges ned. Mediene befinner seg i en krise, og fortsatt er det høyst uklart hvordan de skal komme seg ut av uføret.



Den akutte situasjonen som har oppstått de siste månedene skyldes først og fremst finanskrisen. Mediene er ekstremt konjunkturavhengige. I dårlige tider er næringslivet raskt ute med å redusere sine reklameutgifter. Aviser som de siste årene har hatt rekordoverskudd, opplever plutselig at de går med underskudd. I tillegg er publikums medievaner i endring, og utviklingen i årene som kommer er svært usikker. På lengre sikt kan dette bli et større problem enn dagens sviktende annonseinntekter.

Under Nordiske Mediedager i Bergen før helgen holdt kulturminister Trond Giske et foredrag som viste at han følger utviklingen nøye. Staten støtter allerede mediene med betydelige beløp i form av momsfritak og 1,5 milliarder kroner i pressestøtte. Giske signaliserte at det kan bli aktuelt å se nærmere på pressestøtten. Kanskje bør pengene i større grad brukes til å støtte kvalitetsjournalistikk.



Det er et arbeid Giske bør gå videre med, for det er en viss fare for at mediekrisen kan gå utover kvaliteten. Kjapp og ¿lettvint registrering av det som skjer er adskillig billigere enn kritisk og undersøkende journalistikk. Samtidig er de fleste mediehus klar over at det er i deres egen interesse å opprettholde kvaliteten. Hvis den forsvinner, blir mediene uinteressante, både for brukerne og dermed også for annonsørene.



Regjeringens mediepolitikk vil bli svært viktig i tiden som kommer. Større statlig innblanding og mer offentlig støtte vil imidlertid ikke løse den vanskelige situasjonen. Vi tar også avstand fra Giskes tanker om et medieombud, for Pressens Faglige Utvalg tar godt vare på god presseskikk. Mediene selv må rydde opp i sine problemer. Det blir en meget krevende oppgave, for krisen er todelt. Konjunkturnedgangen er dramatisk, men kanskje likevel den minste utfordringen, for alle regner med at den vil gå over.



Det andre problemet er mye vanskeligere å løse. Det dreier seg om de såkalte strukturendringene mediene opplever. Konkurransen om publikums tid er knallhard. 1,5 millioner nordmenn er på Facebook. 800¿000 ungdommer er på Nettby. Dagens unge er vant til å få musikk, underholdning og nyheter gratis på internett. Når de om noen år etablerer seg i egne hjem, er det usikkert om de vil begynne å betale, for eksempel for å få en papiravis levert på døren. Mediene må endre seg, men foreløpig er det ingen som har gode svar på hvordan det skal gjøres.





 
        
            (Foto: STEINAR FUGELSØY)

  Foto: STEINAR FUGELSØY

På forsiden nå