Medieblikk, lørdag 8. mai 2010

Slipp NRK fri!

Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas kan nok virke som norske mediers store, vennlige kjempe, men for noen av de mindre fiskene i dammen er NRK en farlig spekkhogger, en killer whale.

Saken oppdateres.



I filmen «Slipp Willy fri» blir en uskyldig spekkhogger fanget av onde menn og sperret inne i en fornøyelsespark. Stig Finslo, direktør i Edda Media, er ingen ond mann. Men han mener at hans egen forretning går best hvis rikskringkastingen holdes fanget. NRKs virksomhet på nettet må begrenses, mener Finslo, og her taler han på vegne av Mediebedriftenes landsforening. Et godt gratistilbud fra Marienlyst vil gjøre det vanskelig for de kommersielle mediene å ta seg betalt for innhold på nettet. Og betaling på nettet skal redde mediehusene etter hvert som betalingen for papir skrumper inn. Derfor skal NRK holde seg til sin lest, som er gammeldags fjernsyn og tradisjonell radio. Finslos kolleger i Danmark og Sverige sier det samme: Hvis de offentlige kringkasterne får bruke lisensinntektene til å lage gode nettaviser, risikerer man at staten slår beina under mediehus med over hundre års tradisjon i å informere lokalsamfunnene. Direktørene er derimot ikke bekymret over at de gamle avishusene etablerer fjernsynsliknende tilbud på nettet. VGTV er ikke en trussel mot NRKs hegemoni, mens nrk.no er unfair konkurranse mot vg.no. Til dette er å si: Slipp NRK fri!

NRK er vår elektroniske kooperasjon, konkurransen med Schibsted og Edda er det store mediesamvirkelaget som utfordrer Rema og Rimi. NRK er litt ditt. I stedet for å betrakte lisensen som en upopulær koppskatt, går det an å se på den som en demokratisk dugnad, en billig investering i noe som er bra for oss alle. Kommersielle fjernsynskanaler kan være riktig gode, noe TV 2 jevnlig er, men det er fordi de strekker seg mot kvaliteten til de lisensfinansierte konkurrentene. Ta vekk denne konkurransen, og kvaliteten vil synke mot det kommersielle balansepunktet hvor forskjellen mellom utgifter og inntekter er størst mulig. Alle som har sett italiensk fjernsyn, vil forstå hva jeg mener. Edda Media, det gamle Orkla Media, eies av Mecom, et selskap som nok uroes av utviklingen på Hong Kong-børsen, men som ikke vil bruke en krone mer enn nødvendig for å sikre lokaldemokratiet i Drammen eller Haugesund. Derfor er det utmerket at NRK Buskerud og NRK Rogaland etter hvert utvikler lokale nyhetstjenester på nett som konkurrerer med Drammens Tidende og Haugesunds Avis. Når det kommersielle markedet svikter, og annonseinntektene ikke lenger er store nok til å finansiere den journalistikken samfunnet trenger, er løsningen ikke å redusere også den offentlige innsatsen, men tvert imot å øke den. NRK bør derfor ikke bare slippes fri, men også pålegges å trekke andre med seg ut i friheten.

NRK.no fikk en voldsom vekst da yr.no ble lansert i 2007, fordi alle som bruker denne værtjenesten blir talt som brukere av nrks nettutgave. Meteorologisk institutt kunne først lansere Yr da de oppga et kommersielt marked for lokale værmeldinger på over 10 millioner kroner. Det satte selvfølgelig privateide Storm i en knipe, men Storm svarte med å alliere seg med VG; Media Norge og andre store aktører. Resultatet ble større konkurranse, bedre værtjenester, og en mulighet for nye aktører til å bruke kunnskap som fellesskapet allerede har betalt for. Alle kan fritt bruke værdataene fra Yr, også til å lage nye kommersielle tjenester. Den som klarer å presentere været på en bedre måte, eller i en annen sammenheng enn Yr selv, står fritt til å selge annonser eller ta seg betalt for tjenesten, så lenge reglene for kreditering og lenking er fulgt.

NRK gjorde noe liknende med bildene fra verdens underligste tv-suksess. Det var selvfølgelig et sært påfunn å filme hele turen med Bergensbanen gjennom kameraer montert i lokomotivet, men siden vi er et sært folk var 1,2 millioner av oss som innom sendingen. 170000 så hele de sju timene og 16 minuttene med skinnegang, høyfjell og mørke tunneler. I etterkant har NRK lagt ut bildene fra ett av kameraene gratis, underlagt en såkalt kommersiell creative commons-lisens, som tillater hvem som helst å bruke materialet til å skape nye tjenester. NRK laget til og med en konkurranse om den beste viderebruken. Vinneren var et program som gjør det mulig å sykle Bergensbanen på spinningsykkel. Turen vises på skjerm foran sykkelen, farten følger kraften på pedalene. Slik bør NRK tenke. La Drammens Tidende og andre mediehus – eller nye aktører – bruke bildene og lyden fra NRKs enorme arkiv til å skape gode lokale nettaviser eller mobile tjenester, i konkurranse med NRK. Materialet er uansett betalt av oss alle, og bør fritt kunne brukes av oss alle, når formelle hensyn til opphavsrett og vern mot misbruk er ivaretatt.

I følge Wikipedia, nettets aller største dugnadsinnsats, tilhører spekkhoggeren toppsjiktet i havets næringskjede. «Mange mener at deres intelligens er uten sidestykke i dyreverdenen. Intelligensen kommer tydelig fram i spekkhoggernes kommunikasjonsmetode, som kan virke som et slags primitivt språk... Forskere har klart å skille ut forskjellige «ord», for eksempel når det er på tide å dra på jakt.» Hvis mediebedriftene er like intelligente, bør det gå an å finne fram til det ordet som betyr at jakten kan avblåses, og forhandlingene om samarbeid begynne.

sven.egil.omdal@aftenbladet.no

Følg på twitter.com/svelle

 
På forsiden nå