Kommentar, tirsdag 19. oktober 2010

Angrep på ytringsfriheten

Vestlige demokratier skryter av at de ikke driver med sensur. Den franske ambassadens inngripen mot Håkon Gullvåg viser noe annet.

Saken oppdateres.

Nyheten om at folk fra den franske ambassaden har fjernet to av Håkon Gullvågs bilder som er stilt ut i Damaskus, er oppsiktsvekkende, først og fremst fordi dette er et angrep på kunstnerens ytringsfrihet. Frankrike, som alle andre vestlige demokratier, holder ellers ytringsfrihetens fane høyt hevet. Landets nasjonalsamling fastslo allerede i revolusjonsåret 1789 at ytringsfrihet er en av menneskets grunnleggende rettigheter.

Riktignok innførte landet forbud mot hijab i skolen allerede i 2004, men vi skal være forsiktige med å påstå at den franske respekten for ytringsfrihet er svekket. Palestinakomiteens leder Venche Aaretun, som har vært prosjektleder for utstillingen i Damaskus, tar også hardt i. Hun mener sensuren har sammenheng med hvilken rolle Frankrike ønsker å spille i Midtøsten. Det er tvilsomt om ambassadens handlemåte er klarert på høyt, politisk hold.

Foreløpig har ikke den franske ambassaden i Damaskus gitt noe svar på hva de holder på med. Det bør de gjøre så fort som mulig. Forklaringen kan være så enkel som at overivrige tjenestemenn har grepet inn av frykt for uro rundt utstillingslokalet. Men det kan også dreie seg om at ambassaden ikke vil krenke Israel. Kanskje er de påvirket av noe Jerusalem Post skrev i fjor. Der ble Håkon Gullvågs bilder nevnt i en feilaktig og omstridt artikkel om økt antisemittisme i Norge. Fjerningen av de to bildene er uansett et angrep på ytringsfriheten.

Alle som så Håkon Gullvågs utstilling «Hellig jord» i Trondheim Kunstmuseum i fjor, vet at han er sterkt kritisk til Israels behandling av palestinerne. Utstillingen inneholdt sterke bilder, blant annet av det israelsk flagget, tilgriset av blod.

Bildene gjorde inntrykk på mange – og noen fryktet at Gullvågs meningsmotstandere kunne gå til aksjon. Vaktholdet ved kunstmuseet ble styrket, men det skjedde ikke noe mer dramatisk enn at publikum forlot lokalet med noen flere tanker i hodet enn de hadde da de gikk inn.

Utstillingen i Trondheim ble åpnet av ordfører Rita Ottervik, som sa at hun støtter Gullvågs samfunnsengasjement. Da en komprimert versjon av utstillingen ble vist i Libanons hovedstad Beirut i juni, holdt den libanesiske kulturministeren Selim Werde åpningstalen. Norges ambassadør var på plass. Kåre Willoch skrev forordet til den arabiskspråklige utstillingskatalogen. Alt skjedde i Unesco-palasset i byen. Utstillingen ble kanskje oppfattet som kontroversiell, men ingen grep inn. Snart skal bildene til Jordan.

Den franske ambassaden i Damaskus er altså på kollisjonskurs med mange i denne saken. De har fortsatt mulighet til å gjøre retrett og begrunne det som har skjedd med at det var en glipp. De må uansett imøtekomme Håkon Gullvågs krav og forklare hva som har skjedd.

 
        
            (Foto: KIM NYGÅRD)

  Foto: KIM NYGÅRD

På forsiden nå