Siste stikk, fredag 23. mars 2012

Vår tids eventyr

Hvis du ikke har hørt om «Game of Thrones» og «The Hunger Games» har du missa to av de største fortellingene som kommer til å prege 2012.

Saken oppdateres.

I dag er det verdenspremiere på filmen «The Hunger Games», palmesøndag er det premiere på amerikansk tv premiere på andre sesong av tv-serien «Game Of Thrones», hvor første sesong nylig ble sluppet på dvd. Blant yngre er det hos millioner verden over bygd opp store forventninger til dette. Alt tyder på at de vil innfri og bli et voksende massefenomen før året et omme.

Det er kvaliteter, innhold og et omfang over disse to historiene, som gjør at de vil nå langt ut over ungdommens og fantasyfansens rekker. Dyktigheten og detaljene som er lagt ned i å ta historiene fra populære bøker for de innvidde til storslått, bred underholdning for film og tv, gjør det naturlig å argumentere for at dette er vår tids eventyr.

Bare så det er sagt, og for å unngå å få mørkemenn og -kvinner med større fantastykompetanse enn meg på nakken: Det er store forskjeller på ungdomsbokserien «The Hunger Games» av Suzannne Collins og George R.R. Martins serie «A Song Of Ice And Fire», som er grunnlaget for «Game of Thrones».

Noe av det de har til felles, foruten brutal vold, dystopiske samfunn og en slags miks av dataspill og Shakespeare, er at dette er relativt nye historier. Collins første bok ble gitt ut i 2008, mens Martins åpingssbind «A Game Of Thrones» kom i 1996.

Tv-serien fortoner seg som en kraftfull, særpreget blanding av Tolkiens «Ringenes Herre», Shakespeare og nordiske sagaer, mens «The Hunger Games» legger seg mer opp til reality-tv, William Goldings «Fluenes Herre» og den japanske filmen «Battle Royale»(2000).

Effekten av at en av verdens dyktigste filmskapere, Peter Jackson, fikk tid og ressurser til å gjøre «Ringenes Herre»(2001-2003) til et av de største filmeventyrene som er laget, har åpenbart gitt inspirasjon til å tenke stort. Det mest imponerende med «Game Of Thrones» og «The Hunger Games» er hvor mørke, kompromissløse og dristige de er.

Verdens ledende tv-regissør Tim van Patton («Sopranos» og «The Wire») gjorde første episoder av «Game Of Thrones», mens nesten samtlige filmer som regissøren av «The Hunger Games», Gary Ross har vært borti, har blitt nominert til Oscar. Dette er ikke glatt, standardisert underholdning, men amerikansk film- og tv-industri opp mot sitt beste.

«Game Of Thrones» er en av tidenes mest kostbare tv-satsinger, men i motsetning til «Erobreren», maser ingen om prisen, fordi kvalitet og kostnad vises i hvert bilde. Det er lett å bli forferdet over brutaliteten og volden som historiene viser. Som i våre gamle eventyr hugges hodene av folk og barn viser seg å være utspekulerte og onde, men også modige og gode.

Det er god grunn til å diskutere innholdet i vår tids eventyr. De får forsterket gjennomslagskraft når de transformeres av dyktige filmfortellere. Ved å avfeie det som fantasy og ungdomsfenomen, går du glipp av historier som vil prege 2012 enten du liker dem eller ikke.

terje.eidsvaag@adresseavisen.no

 
 
På forsiden nå