Tiden det tar å reparere Gamle Bybro bør benyttes til å vurdere permanent stengning av den kjente og kjære brua.

Gamle Bybro i Trondheim måtte stenges 20. desember i fjor, etter at det var oppdaget omfattende skader på bærende konstruksjoner. Skadene er trolig oppstått etter at for tunge kjøretøy har kjørt over brua. Gamle Bybro er ikke laget for de belastningene det moderne samfunnets biltrafikk utsetter den for.

Brua med «Lykkens portal» ble påbegynt i 1861 som et av stadsingeniør Carl Adolf Dahls prosjekter. Den erstattet en eldre bru som forbandt Bakklandet med Midtbyen. Med økt biltrafikk har Gamle Bybro måttet tåle store påkjenninger. Selv om det lenge har vært restriksjoner på den motoriserte ferdselen over brua, ser det ut til at trykket har vært for stort. I tillegg til skadene på bærende konstruksjoner, er det også oppdaget store råteskader på treverket.

Arbeidet med å reparere brua er nå i full gang, og det vil ta lang tid før Gamle Bybro igjen er i den stand den må være. I denne perioden kan vi få viktig kunnskap om følgene av at brua er stengt for all motorisert trafikk. Derfor mener vi at Trondheim kommune bør ta seg bryet med å vurdere alle konsekvensene av stengning, slik kommunalrådene Geirmund Lykke (KrF) og Knut Fagerbakke (SV) har bedt om.

Bakklandet og Lillebakken Velforening tar opp igjen forslaget om varig stengning av brua. Frem til skadene ble oppdaget, har Gamle Bybro vært delvis åpen for biltrafikk fra Midtbyen på dagtid, men stengt for all motorisert ferdsel på kveld, natt og i helger. Lederen for velforeningen mener at trafikksikkerheten er økt og luftforurensningen redusert. Hun sier at stengningen ikke har ført til store problemer for næringsvirksomheter på Bakklandet.

Det hun ikke nevner, er hvor stor økningen i trafikken er blitt andre steder som følge av stengningen. Kommunen har nå anledning til å innhente informasjon om alle konsekvenser av stengning, inkludert tilgjengeligheten og følgene for næringslivet.

Gamle Bybro er et verdifullt kulturminne som må sikres for fremtiden.