Når du leser dette så har adressa.no lansert en helt ny mobilutgave.

3. juli 1767 kom Adresseavisen ut for første gang i Trondheim. Men alderen preger oss ikke: I juni lanserte vi nye adressa.no på nett og sist mandag kom vi med en mer tilpasset brett-utgave. Men det er nok vår nye mobilutgave fra i dag torsdag som vil bli lagt mest merke til. Se video her for kjapp instruksjon.

Brett og mobil er de presentasjonsplattformene som er i mest vekst og de utgjør nå 30 prosent av alle enheter som besøker adressa.no. Og den andelen øker. Raskt. I Norge fins det nå over en million nettbrett. 66 prosent av oss har smarttelefon. Det vil blant annet adressa.no merke i dag, der det er kommet mye snø i løpet av natta. Vi vet at det utløser ulykker og hendelser og da går mange brukere til adressa.no for siste nytt.

Les mer om endringer i mediebruken her: www.tns-gallup.no/arch/_img/9103430.pdf

Flyttingen av lesing fra papir til nett og deretter videre til mobil og brett, gjør at kravene fra brukerne øker. Content is king, het det hos mange. Convenience (bekvemmelighet) is king, sies stadig oftere. Brukerne vil ha innhold over alt, hele tida. Mobilitet først altså. Så: Ved å bruke den samme tekniske plattformen som for nettutgaven, får vi nå opp en mobilutgave som i design og innhold ligner på sitt større søsken. Ca 100 000 unike brukere i uka kan ta i bruk det som er adressa.no sin tredje (jepp!) mobilutgave på 13 måneder. Vi liker hurtig utvikling vi, men nå håper vi å ha en løsning som varer en stund.

Mer oppdatert og moderne

Vi forlater den litt ensformige løsningen vi har hatt på mobil, til fordel for et mer moderne design og innhold i form av bilder, artikler og video. Vi vil oppleves som mer oppdatert og moderne i uttrykket. Og målsetningen om å være den raskeste og beste leverandøren av siste nytt i Midt-Norge, er nettopp det vi ønsker å understreke med det nye designet. Dessverre har vi problemer med å sende live-TV på mobil og brett nå ved overgangen, men vi håper at dette er i orden så raskt som mulig.

Både det visuelle uttrykket og de ulike seksjonene som vi har etablert på adressa.no, blir å finne igjen på mobil, men da tilpasset de ulike enhetene som brukes. Hele adressa.no tilpasses ulike skjermer, i tråd med filosofien som kalles responsivt design. Dette må også skje mot smart-tv-skjermer etterhvert.

Noe av det nye er at headeren blir renere og enklere, med dropdown-funksjonalitet for å finne seksjoner og ulike redaksjonelle og kommersielle tjenester. Vi tror at dette er en type navigasjon som brukerne nå blir mer og mer vant til. Plassen på mobil er begrenset, da må vi også begrense oss.

Halv million artikler

Blant nyhetene i mobilutgaven ellers er:

* Hele søket på adressa.no - med nesten 470 000 artikler, 310 000 bilder og 20 000 videoer - er nå på mobil. Norges beste mobil-søk på et nyhetsnettsted? Ja, det tør jeg påstå.

* En bedre vær-oversikt over sentrale steder i Trøndelag i toppen på fronten.

* Ledige stillinger (som bare har vært i iphone-appen så langt).

* En bedre sosial dele-linje på artiklene og felles URL, som gjør deling på sosiale medier lettere.

* Hovedseksjoner med underseksjoner som er lette å finne og kjenne igjen.

* En helt ny tv-seksjon.

* Nye bildegallerier, som utnytter det lille mobil-arealet maksimalt.

* Ny debattløsning, som er den samme som på adressa.no ellers. Ditt debattinnlegg går altså igjen over alt. Bruk din prefererte sosiale løsning eller Disqus for å logge på. Dette gjør vi for legge til rette for en bedre og mer ryddig debatt.

* Poll og anmeldelser.

Nett vs. app

Den nye mobilutgaven blir også en del av den eksisterende iPhone-appen vår. Men det er en lett tilgjengelig nettutgave vi akkurat nå fokuserer mest på, fordi alle redaksjonelle produkter bør passe til alle plattformer. Apps er funksjonelt og bra det, men jeg tror at løsninger for browserlesing er helt avgjørende. Antall Android-telefoner som besøker oss er snart like mange som iPhoner, og tallet på Windows-telefoner øker nå kraftig. Vi må legge til rette for flest mulig tekniske løsninger, selv om produsentene gjør det vanskelig for oss med stadig nye telefoner og operativsystemer (blant annet støtter ikke Windows 8 Flash, som vi da fortsatt bruker på mye av tv-løsningene våre). I tillegg jobber flere i mediehuset med å utvikle bedre løsninger for betalt innhold og nye tjenester på alle plattformer. Utviklingstakten i Norges eldste avishus vil med andre ord være høy i tida fremover.

Men det er ikke bare på mobil det skjer noe. Sist uke ble den utgaven du som bruker får opp på iPad eller andre nettbrett, mye mer tilpasset skjermstørrelsen. Jeg tror tilpasningen til brettet vil gjøre at både videoer og bilder nå får en enda bedre presentasjon. Adresseavisens lange ubrutte publisistiske tradisjon står med andre ord sterkt, tross store endringer i det norske mediemarkedet.

Les om det: www.ssb.no/vis/emner/07/02/30/medie/art-2012-03-20-01.html

Eksklusive annonser

Den store forskjellen mellom nettutgaven og brettutgaven er at sistnevnte nå har fått eksklusive annonsesett. Internasjonalt og nasjonalt går trenden kommersielt klart mot færre og større annonser. Det er dette vi nå skal teste ut spesielt på brettutgaven. Så fort vi har kontroll på at adressa.no på pc, brett og mobil fungerer teknisk godt, så vil vi nok også se på hvordan vi kan fungere optimalt på smart-TV. Rundt 30 % av norske tv-enheter har nå nett-tilgang, så dette er det neste store steget for norske mediehus.

Gi oss feedback!

Som for det meste av annen digital utvikling rekker vi ikke over alt samtidig. Vi lever i en verden av stadig tilpasning og kontinuerlig utvikling. Noen brukere vil - som med adressa.no - merke at de ikke finner igjen en del ting med en gang, eller at det teknisk ikke fungerer skikkelig ennå. Det er i tilfelle bare å beklage med en gang selvsagt, men vi kommer til å jobbe knallhardt rett etter lansering og utover høsten for å komme etter med det som mangler eller det som ikke fungerer. Akkurat nå er det likevel bare å håpe dere brukere blir fornøyde. Har dere tilbakemeldinger, så skal vi svare så fort vi kan.

Bruk gjerne kommentarfeltet under artikkelen – samme debatt vises som sagt både på pc, brett og mobil. Eller du kan også gå inn på adressa.no sin Facebook-side og kommentere omleggingen der.

http://www.facebook.com/adressa.no

Atle Bersvendsen er redaktør for adressa.no nett, mobil og Radioadressa