foto
Blir elektrisk: Jernbanestrekningen mellom Trondheim og Steinkjer skal elektrifiseres, men det er helt i det blå når det blir en dobbeltsporet, moderne togstrekning. Bildet er fra Ranheim. Foto: Jens Petter Søraa

Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen vil være et viktig fremskritt, selvsagt er det det. Med lokomotiv som drives med elektrisitet og ikke med diesel, kan det kjøres flere og raskere persontog, og det kan fraktes mer gods. I vår elektriske gledesrus er det likevel viktig at Trøndelag har et kritisk perspektiv på nyheten som regjeringspartiene og regjeringens støttepartier slapp onsdag.

Helheten i satsingen på samferdselstiltak frem til 2029, blir først kjent nærmere påske. Vi skal derfor ikke felle en endelig dom over den geografiske fordelingen av statlige penger og bompenger. Basert på smakebitene som er drysset over land og folk siden tirsdag, er det likevel grunn til å anta at Trøndelag som vanlig står beskjedent langt bak i køen.

LES OGSÅ: I 2021 går Trønderbanen på strøm

Ifølge TV2 vil regjeringen og støttepartiene torsdag kunngjøre at det skal brukes nærmere 1000 milliarder kroner på samferdselstiltak de neste 12 årene. 3,5 milliarder kroner til jernbanetiltak i Trøndelag må derfor ses i det perspektivet. 2,9 milliarder til elektrifisering og 640 millioner til jernbaneplattformer er både mye og lite penger. Satsingen vil monne godt for å gjøre togtrafikken mer effektiv og klimavennlig. Sammenlignet med de samferdselsmilliardene som statsministeren og statsråder har delt ut andre steder i landet, er det likevel lite.

LES OGSÅ: - Toget må bli en superbuss

Bergensbanen sto fiks ferdig elektrifisert den 7. desember 1964, for 52 år siden. Den 15. juni i 1752 utførte Benjamin Franklin sitt berømte eksperiment med en drage i tordenvær. Med det banet han vei for å utnytte elektrisk energi. Nesten 265 år senere er det omsider klart for å ta i bruk elektrisk kraft for å trekke tog på en jernbanestrekning som knytter Norges tredje største by til omlandet. Spekulasjoner vil ha det til at det torsdag blir kunngjort en storstilt satsing på intercitytog i Oslo og omegn. Det vil koste mange titalls milliarder kroner. At det omsider blir elektriske tog i Trøndelag, skulle derfor bare mangle. Intercity er viktig på Østlandet, jøss, ja. Men moderne tog er like viktig i Trøndelag som i osloregionen.

LES OGSÅ: - Nå må vi ikke rote til for elektrifisering

Dette er litt smågrettent, jeg er klar over det. Men det skrives, når det er så åpenbart at vi trøndere lar oss blende når vi blir vist noen skinnende perler. Selv om det ikke er verdiløse glassperler vi får, så er det et faktum at vestlendinger og østlendinger tar mange av plassene foran oss i køen. Mens det drysses titalls milliarder både i øst og i vest, vil elektrifisering i Trøndelag til 2,9 milliarder bare være en halvbra løsning på regionens togbehov.

LES OGSÅ: Slik kan toget bli Trondheims bybane

Det er helt i det blå – i dobbel betydning – om det noen gang blir dobbeltsporet jernbane. Det er først med doble spor at tog kan bidra til virkelig å bygge Trøndelag. I september i fjor gikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) langt i å love dobbeltspor innen 2023. At det nå kun kommer penger til elektrifisering, svekker sannsynligheten for at statsråden kan oppfylle løftet.

Å forbedre E6 sør og øst/nord for Trondheim er ansvaret til det statlige selskapet Nye Veier. De har allerede fått penger av staten, og berøres derfor ikke av nasjonal transportplan. Men en flaskehals av en vei over Nidelven, som står på fundamenter fra 1864, har akutt behov for statlige penger nå.

Sluppen bru har vært en skandale i mange år. Hvis det heller ikke denne gangen kommer penger til ny bru, må nasjonale og lokale politikere dele på skammen.