Høsten er kommet til Trøndelag. Kornet er høstet, spelsesongen er snart avsluttet. I Stor-Trøndelag har det vært spilt et utall av forestillinger for mengder av publikum i regionen. Men det er neppe til å komme forbi at Spelet om Heilag Olav på Stiklestad fremdeles regnes som alle spels mor.

I dette Spelet av Olav Gullvåg er det selveste helgenkonge Olav det handler om, selv om folket på garden Sul får vel så mye plass i handlinga. Denne kongen, som har grunnlagt det vi nå kaller Olavsarven, blir gitt æren for innføringen av kristendommen i Norge. I tillegg til sitt eget spel, har helgenkongen også to midtnorske festivaler oppkalt etter seg.

Hva er så denne Olavsarven? Om man ser historisk på Olavs-skikkelsen, er det hans død som feires mer enn hans liv. Olav har en historie ifølge Snorre Sturlason som en brutal despot, som ikke akkurat gjennomførte kristendommen gjennom lavmælte etikksamtaler. Men siden noen i legenden fikk synet tilbake etter å ha tatt på hans døde legeme, har han blitt et levende symbol gjennom mirakelmytene.

Med tanke på Olavs rufsete livsstil, må man kunne si at hans omdømme har blitt noe pyntet på av ettertiden, og satt ham i et lys han i noen historikeres øyne har kommet urettmessig lett til.

Kulturministeren krever samarbeid mellom Olavsfestdagene og Olsokdagene om jubileet i 2030

Vår tids politikere velges av folket. Avgjørelsene deres angår mange flere enn dem selv. De må sørge for et godt omdømme – som ikke «straffer» partiet deres langt ut over egen politisk levetid. PR-byråene og dyktige rådgivere tjener gode penger på å lede politikere relativt trygt gjennom medieverdenen.

Etter en liten mannsalder ved makten kjøres det nå fra trondheimspolitiker-hold hardt på ny og større messehall på Nidarø. Selv om utredning av alternativer nå foregår i disse dager, sier ordføreren i lørdagens avis at saken uansett er så godt som avgjort. Ikke sikkert dette er så retorisk lurt – om man ser litt framover.

Sosiale medier mobiliserer hærer og kvesser sverdene sine før politikerne rekker å si så mye som ny utredning. Det er all grunn for politikere til å ta de nye kommunikasjonskanalene på alvor. Ikke minst hurtigheten i dem, hvor mange mennesker de kan bevege fort.

Når det gjelder Olav den hellige, hadde han nok et begrenset antall PR-rådgivere i sin samtid, og derfor ikke mange å skylde på. Kanskje var han også mer opptatt av å gjennomføre kristninga enn hvordan han framsto i andres øyne?

Politikere ønsker neppe å vente til de er døde med å skape et godt ettermæle. I disse medietider må omdømmet for både nåtid og framtid kontinuerlig bearbeides, justeres og spisses. Enhver tilsynelatende lite avgjørelse eller uttalelse kan få større konsekvenser enn en enkeltperson kan være i stand til å vurdere.

Les også kronikken: «Norge i tusen år»

På seksti- og syttitallet var Bakklandet nær utslettelsen, da en ny firefelts omkjøringsvei skulle legges nettopp der og rasere hele trehus-idyllen. Dette ble det ikke noe av, etter protester, underskriftslister, husokkupasjoner og støttekonserter fra velforeninger og øvrig grasrot.

Bakklandets livreddere fikk ikke et spel tilegnet slaget om Bakklandet, eller egne helgen-statuer på vestveggen. De hadde jo ikke noe PR-korps patruljerende mellom Bakkegata og Vollabakken for å jobbe med bygging av ettermæler. Bakklandsarven ville kanskje ha vært et vanskeligere salgbart slagord? Til tross for at både politikere og andre regionale toppfolk nå mer enn gjerne skryter uhemmet til besøkende av bakklandsidyllen vi er så heldige å ha i byen vår.

Vi er blitt vant til å få tolket verden, og vi ser vår samtid gjennom media. Vår egen tilværelse redigerer og retusjerer vi gjennom Snapchat og Facebook. I en sammensatt flimmer- verden kan vi ikke ta oss tid til å sortere og tolke alt selv. Å klikke seg inn på en kronikk om et emne blir for krevende.

Det er en del år igjen. Men det nærmer seg et jubileum på Stiklestad. I 2030 skal helgenkongen feires. Det blir spennende å se om arrangørene tør å riste Olav løs fra Olavsarven sin. Men er vår tid robust nok til å tåle sannheter som PR-rådgivere og reklamebyråer ikke har tolket og anrettet for oss?

Hør våre kommentatorer snakke om nedbemanning i Adresseavisen, mediekrise og #ælske trøndelag

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.