Miljøpakken i Trondheim finansieres av offentlige midler og brukerbetaling som tas inn gjennom de 22 bomstasjonene i Trondheim. Hovedhensikten med bomstasjonene er å kreve inn nok midler til å dekke brukernes andel av investeringene i Miljøpakkens prosjekter. En annen hensikt er å redusere etterspørselen i de travleste timene på dagen. Dette gjøres gjennom rushtidsavgiften om morgenen og ettermiddagen.

Trond Foss Foto: Privat

Bomavgiftene brukt i dette innlegget refererer av forenklingshensyn til avgiften for en lett bil (mindre enn 3,5 tonn) uten bombrikke og med fossilt utslipp. Det er to «basisavgifter» i Miljøpakkens bomstasjoner, 14 og 19 kroner. Du betaler den laveste avgiften hvis du for eksempel passerer bomstasjonen i Byåsvegen og den høyeste avgiften hvis du passerer bomstasjonen på Torgårdsletta. En tredjedel av bomstasjonene har den høyeste avgiften.

Bomstasjonene er gruppert i syv såkalte bomsnitt, og for hvert av disse bomsnittene gjelder timesregelen. Kjører du med gyldig bombrikke, er det ingen bomavgift hvis du passerer en av de andre bomstasjonene i samme snitt innenfor de neste 60 minuttene målt fra første passering. I tillegg til vanlig timesregel, så finnes det to tverrgående løsninger mellom bomstasjonen i Bøckmanns vei, to stasjoner på Sluppen, og Tonstad. Dersom timesregel kommer til anvendelse, gjelder ikke tverrgående løsning. På bomstasjonene på Moholt gjelder det også særskilte løsninger.

Rushtidsavgiften har to ulike tillegg til basisavgift. I bomstasjoner med den høyeste basisavgiften er rushtidsavgiften det dobbelte av basisavgift, dvs. et tillegg på 100 prosent. I bomstasjoner med den laveste basisavgiften er tillegget bare på 29 prosent.

Miljøpakkens avgiftsregime synes modent, om ikke overmodent, for en nødvendig revisjon. Alle bomstasjonene har to felles mål, brukerfinansiering og målet om nullvekst. Da bør basisavgiften og tillegget i rushtiden være det samme i alle bomstasjoner. Gjør avgiftsregimet rettferdig, enkelt og forståelig for brukerne. Fjern timesregelens tilknytning til de syv snittene som gjør det ekstra uoversiktlig for brukerne, og la timesregelen gjelde overalt.

Ulike avgifter og rushtidstillegg med ulike priselastisiteter kan simuleres i transportmodeller, slik at en finner frem til en rettferdig basisavgift som gjelder i alle bomstasjonene og et rettferdig og likt tillegg i rushtiden. Da vil det også være mulig å vise trafikantene hva en passering koster (full pris) gjennom et variabelt skilt i bomstasjonen som viser prisene i og utenfor rushtid. Dette vil også bidra til en bedre effekt av rushtidstillegget.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe