I morgen kveld er det over for UKA’13, brannteppet senkes og dørene stenges etter en usedvanlig vellykket festival. UKA’13 nærmer seg i dag den magiske grensen på 90.000 solgte billetter, fordelt på 265 arrangementer over 24 dager. Mer enn 17.000 har besøkt revyen.

Suksess: I morgen kveld er det over for UKA’13, brannteppet senkes og dørene stenges etter en usedvanlig vellykket festival. Uka er tema i dagens kronikk. Foto: Rune Petter Ness

Det er 100 år siden Studentersamfundets interne Teater i 1913 satte opp studentrevyen «Maxis». Revyen var en økonomisk og kunstnerisk suksess. Et Studentersamfund i økonomisk nød tok utgangspunkt i revyen for å skaffe penger til videre drift. UKA og revyen «Baccarat» i 1917 ble en stor suksess med et overskudd på svimlende 10.901,25 – tilsvarende 325.000 i dagens verdi. Fremtiden var reddet.

Selv om både revyen og UKA har gjennomgått en omfattende utvikling, ville opphavsmennene nikket gjenkjennende til årets festival. UKA er unik. Norges eldste festival er blitt Norges største og mest allsidige kulturfestival. Drevet fram utelukkende av frivillige leverer UKA fortsatt bunnsolide kunstneriske og økonomiske resultater.

UKA er studenthøytid, studentenes måte å sørge for at minnene fra studietiden blir mer en lesesaler og eksamener. Det er en enestående skaperkraft som gjør det mulig . UKEfølelsen. Det er en følelse av glede, spenning og forventning på noe stort som skal skje. Det er å gi litt slipp på hverdagen og ta del i den fantastiske stemningen som brer seg om byen.

UKA er viktig for byen. UKA arrangeres av Samfundet annet hver år for å betale for driften av Studentersamfundet. Ulikt alle andre byer har Trondheim et studentmiljø som er svært velorganisert og med en solid økonomi. Studentmiljøet er av de viktigste faktorene når studenter velger Trondheim som studiested, UKA er selve motoren for utvikling av dette studentmiljøet. Lærdom og ambisjoner fra UKA har gitt grunnlaget for driften av Studentersamfundet, og andre festivaler som ISFiT. Hele overskuddet fra UKA pløyes tilbake til studentaktiviteter.

Studentersamfundet rundet nå i oktober for første gang 10.000 medlemmer. Bistått av 8 faste ansatte sørger 1.600 frivillige for driften av Samfundet. Kun et fåtall tjenester kjøpes utenfra, resten drives av studenter for studenter. Men UKA er ikke bare for studentene. Nesten halvparten av de som besøker revy og konserter er ikke medlemmer.

UKA har blitt kritisert for å vektlegge det kommersielle foran kultur i Dødens dal. La oss lå fast med en gang: Selv ikke med 6.600 publikummere er det mulig å tjene penger på artister av internasjonal størrelse. De største arrangementene går i null. Smalere arrangementer går med tap. For å kunne forsvare de enorme kostnadene ved teltet må vi også ha med bredden, som temafester. Uten disse festene hadde aldri større artister som Prodigy, Muse, Jay-Z, Guetta og Calvin Harris kommet til Trondheim.

Kultur koster. De økte overføringene til kultursektoren presser opp prisene på artister og utstyr, den generelle økningen i kulturtilbudet svekker besøksgrunnlaget for de smale arrangementene. UKA og Samfundet er 50 prosent større enn Olavsfestdagene og Pstereo tilsammen. Våre to yngre søsken mottar nesten 17 mill i støtte, Samfundet null.

Det er likevel teater som er ryggraden i UKA. UKA har Norges lengste levende revytradisjon, revyen feiret sitt 100 års jubileum med en fantastisk morsom revy som har gått for fulle hus og stående applaus i tre fulle uker. I tillegg har UKA supperevy, barneteater, nattforestilling og improteater. Samlet har vi hatt 105 forestillinger, nesten alle har vært utsolgt.

Dette har bare vært mulig med 1.600 frivillige som har stått på dag og natt. Ut fra prinsippet frihet under ansvar er de frivillige vist stor tillit og ansvar, og de har vist seg tilliten verdig. Utover Finansstyrets økonomiske krav ligger det ingen føringer utenfra for hva som skal gjennomføres og hvordan. Det er de frivillige som planlegger og gjennomfører alle arrangementer, bestemmer innhold og priser. Foruten lovpålagt vakthold er kun en håndfull personer leid inn. I bunnen ligger det et omfattende planverk utarbeidet over mange år, hvor det er tatt høyde for alle mulige og umulige hendelser, offentlige krav, gjennomføringsevne og økonomistyring. Det har gjort UKA i stand til å servere 8.800 personer samtidig og uten merknader fra skjenkekontrollen.

Resultatet fra UKA er ikke klart før festmøtet 17. mai, men vi vet allerede nå at festivalen vil gå med overskudd. De tre siste ukene har UKA omsatt for 50 mill, og vil sannsynlig sitte igjen med mer enn 6 mill til driften av Samfundet de neste årene.

Pengene skal få ben å gå på. UKE-fondet har nylig betalt 15 mill for nytt inngangsparti som gjorde huset tilgjengelig for alle. Samfundet planlegger en utvidelse mot Fengselstomta som kan realiseres i løpet av fire år. Nybygget blir på 3.200 m2 til omlag 55 mill og må finansieres av UKEoverskuddene. Forventningene til UKA’15 er høye.

UKA’15 er allerede i støpeskjeen. 3-4 studenter har de siste ukene lusket rundt på UKA for å forberede seg til valget av UKEsjef i februar 2014. Hvordan UKA’15 vil fargelegge byen er det bare neste UKEsjef som vet. Hovedprinsippene vil vi nok dra kjensel på, lista ble lagt i refrenget på « Nu klinger…» fra 1929:

Studenter i den gamle stad, ta vare på byens ry!

Husk på at jenter, øl og dram var kjempenes meny.

Og faller I alle mann alle, skal det gjalle fra alle mot sky.

La'kke byen få ro, men la den få merke det er en studenterby!