Hva trekker folk til Midtbyen? Først og fremst kulturtilbudene. Restauranter og kafeer er dessuten like viktig som handel.

Mens debatten om Midtbyen pågår for fullt, har Trondheim kommune fått ny kunnskap om hva som trekker folk til gatene innenfor elveslyngen. Kommunen har spurt hva som er folks hovedgrunn for å reise til Midtbyen. 75 prosent har svart «kulturtilbud».

64 prosent sier de drar til Midtbyen for å gå på restauranter og kafeer. Like mange sier de drar dit for å handle. De som har svart, har oppgitt flere hovedgrunner for å besøke bykjernen, og 61 prosent sier de drar dit av sosiale grunner. Det er der de møter venner og familie.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Butikkdøden er verre i andre byer

Undersøkelsen viser også at færre kjører bil til sentrum enn vi kanskje har trodd. Om sommeren velger bare 27 prosent å kjøre bil. Mange flere går, sykler eller tar buss. Også om vinteren er bilistene i mindretall. 38 prosent setter seg bak rattet da.

Noen vil nok lure på om dette kan være riktig. Er ikke handel hovedpoenget med å dra til byen? Kjører ikke de fleste bil? Spørreundersøkelsen inneholder nok ikke det definitive svaret på hvordan byens befolkning oppfører seg, men den gir en viktig pekepinn.

Undersøkelsen er foretatt i et innbyggerpanel som folk har meldt seg på via Facebook eller kommunens nettsider. 147 personer er med i panelet, og 103 av dem har svart. Folk som melder seg på et slikt panel er antakelig mer opptatt av byutvikling enn det store flertallet, og det kan hende de også oppfører seg noe annerledes.

Les hele undersøkelsen her.

Spørsmålene om hvordan folk bruker Midtbyen er én av flere deler i undersøkelsen. Den kartlegger blant annet også folks reisevaner innad i byen, hvilke tilbud og kvaliteter de ønsker seg der de bor og hva de mener om utviklingen av Trondheim fram mot 2050.

Akkurat nå er det Midtbyen som står øverst på dagsordenen. Flere, blant annet noen av oss som skriver kommentarer i Adresseavisen, har ment at Midtbyen kan blomstre hvis den tilbyr publikum flere og bedre opplevelser. Vi har også ment at det er verd å undersøke om noen færre biler kan gjøre sentrum mer attraktivt.

-Midtbyen kan ikke leve av kultur, har folk i handelsstanden svart. Det har vi heller aldri påstått. Handelen vil fortsatt være avgjørende for å holde liv i Midtbyen. Samtidig tilsier utviklingen at det blir mindre og mindre vanlig at folk setter seg i bilen og kjører til sentrum for å dra på gammeldags handlerunde. Den voldsomme kjøpesenterveksten utenfor sentrum de siste årene har allerede svekket bykjernen, og netthandelen vil endre mye de neste årene.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Midtbyen kan blomstre når bilene blir færre

Handelen må tilpasse seg nye tider. Det viser seg også at butikker som tenker utradisjonelt, klarer seg godt. Skandinavisk Høyfjellsutstyr er opptatt av service og det de kaller «den gode handleopplevelsen» og setter salgsrekorder hvert år. Klesbutikken Carma har utvidet kraftig og økt omsetningen, antakelig fordi de kombinerer tradisjonell butikk med nettbutikk.

Det vil ta tid før vi får svar på hvor avgjørende biltrafikken er for omsetningen i sentrumsgatene. Hvordan trafikken blir når byen kommer i normal gjenge etter skolestart, vet vi heller ikke. Hvis Trondheim skal nå sine klimamål, er det uansett nødvendig med tiltak som noen vil mislike. Det er sjelden behagelig å endre adferd.

LES OGSÅ KRONIKKEN: Alle tiltakene gjør at problemene tårner seg opp i Midtbyen

Innbyggerpanelet som kommunen har etablert, er et verdfullt redskap når byen skal utvikles videre. Undersøkelsen viser blant annet at prisen man betaler i bomstasjonene ikke er så viktig for om folk velger å kjøre bil, sykle eller gå til jobben, skolen eller butikken.

Innbyggerpanelet er en del av et større arbeid som kommunen gjør for å involvere flere i byutviklingen. De har blant annet arrangert gjestebud der folk har møttes hjemme hos hverandre og snakket om hvordan byen og nabolaget kan bli bedre. Formannskapet ble orientert om arbeidet tirsdag. Informasjon om prosjektet finnes på kommunens nettsider og på nettstedet framtidstrondheim.no.

Kommunen vil høre hva vi mener, og det gjelder å ta dem på ordet.

Les flere kommentarer av Trygve Lundemo her

Øker: Kenneth Skaret Helgesen og Kurt Wulff ved Skandinavisk høyfjellsutstyr øker omsetningen. Foto: Silje Bjellvåg Adresseavisen