Olav Tryggvasons gate står for tjue prosent av all omsetning i Midtbyen. Den er vår viktigste handelsgate. Her ligger en rekke unike butikker som ikke finnes noen andre steder, sammen med kafeer, restauranter, kino og konsertsteder. Omtrent 130 personer bor i gata og rundt 1400 personer jobber her. Mange ferdes derfor langs gata.

Miljøpakken startet i går tilretteleggingen for et halvt års forsøk. Gata skal i forsøksperioden bli en kollektivgate med sykkelveier samtidig som det blir bedre plass for de gående. Konkret betyr dette at antall kjørefelt for buss og bil reduseres fra fire til to, at all varelevering flyttes inn til sidegatene hvor det etableres nye soner for av- og pålessing og at det ikke lenger blir tillatt med gjennomkjøring for bil.

Gata skal likevel holdes åpen for lokaltrafikk, der alle biler som kommer inn i gata må svinge opp Søndre gate fra begge retninger eller Jomfrugata fra øst. Det skal også testes ut sykkelfelt på Bakke bru. For å få til det fjernes ett bilfelt inn mot sentrum. Dermed blir det kun buss, taxi, syklende og gående som kan bruke brua inn mot sentrum. Biltrafikken må benytte Pirbrua, og Nidelv bru når den åpner midt i august.

Les også: I dag stengte  to kjørefelt i Olav Tryggvasons gate

I tillegg til de trafikale endringene har Miljøpakken mål om at forsøket skal utvikle Olav Tryggvasons gate til å bli et enda mer attraktivt sted å ferdes og oppholde seg i.

I en byromsundersøkelse foretatt av Trondheim kommune er det tydelig at trondheimere ønsker mindre biltrafikk i Olav Tryggvasons gate. Samtidig savnes mer grønt og flere sitteplasser. Steder i sentrum som scorer bra i undersøkelsen tilbyr nettopp sitteplasser, trær og beplantning – i tillegg til aktivitet.

Miljøpakkens forsøk i Olav Tryggvasons gate gjør fortauet bredere ved at tretten fortausmoduler blir plassert inntil eksisterende kantstein. Dermed blir det plass til uteservering og andre aktiviteter ved bygningene på den solrike siden av gata, uten at det er til hinder for dem som passerer forbi. Flere har allerede vist interesse for å starte uteservering. Kommunen ønsker også å bidra til å gjøre gata attraktiv og vil i løpet av sommeren tilrettelegge for mer grønt, flere benker og mer aktivitet.

Opptatt av debatt? Les også: Med stor fysisk kraft prøvde hun å klemme en diger svartsekk ned i åpningen

Å starte et prøveprosjekt er å gå inn i noe ukjent som en ikke kjenner resultatet av. Derfor er det forståelig at handelsstanden er bekymret for forsøket. Flere trondheimere tror nemlig at det blir vanskeligere å komme seg til Midtbyen framover og handelsstanden frykter det kan forhindre folk fra å ta turen til byen.

Trondheim parkering melder imidlertid om mange ledige parkeringsplasser i Midtbyen og sier at det alltid er ledige plasser i parkeringskjellerne.

AtB viser til at det hver dag er 2500 bussavganger til og fra sentrum, fra ulike bydeler og kommuner rundt byen. De nevner også at rutetilbudet har blitt bedre de siste årene og at det er enkelt å kjøpe billett via mobilapp’en til AtB eller ved å sende sms til 2027. Dyrt er det nødvendigvis heller ikke. For mange er det ukjent at fire barn kan reise gratis med en voksen som har periode- eller enkeltbillett på lørdager og søndager.

Mer debatt: Reglene for offentlig støtte øker konflikten mellom foreldre etter en skilsmisse

Vi som sykler får det både enklere og tryggere. Brede sykkelfelt på begge sider av gata skiller buss og bil fra syklende ved at gummiknotter, som ser ut som beltedyr, testes ut sammen med vanlig oppmerking. Det etableres også mange nye sykkelparkeringsplasser i gata, slik at det blir lett å sette fra seg sykkelen når en vil stoppe opp og handle i gata eller besøke en fortauskafé.

Jeg anbefaler å oppleve Olav Tryggvasons gate i sommer. Lett tilgjengelig finner du butikker som ikke finnes andre steder i tillegg til en rekke kulturopplevelser.

Snart vil du også oppleve nye fortauskafeer, benker, grønne vekster og redusert biltrafikk.

heidi.fossland@trondheim.kommune.no

Hør våre kommentatorer og gjest Lasse Berre snakke om trøndersangen, fotball-VM og Arbeiderpartiet

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten