En gammel sak om seksuelle overgrep mot en beruset 18-åring ved Penn State University i 1999, har skapt storm på sosiale medier og rundt filmbransjen i USA. For norske lesere kan saken minne om Hemsedal-saken, med frifinnelse av tre tiltalte for voldtekt av en 18-åring. Saken rundt en av USAs mest løfterike filmskapere er i ferd med å skape et engasjement som minner om sommernes norske voldtektsdebatt.

Ved semesterstart ved norske studiesteder er det grunn til å understreke at Hemsedal-saken minner om det som gjerne omtales som «voldtektskultur» ved amerikanske college og universitet. Det er i den sammenheng saken med den 36-årige skuespilleren og filmskaperen Nate Parker bør sees.

Fjorårets Oscar-nominerte dokumentarfilm «The Hunting Ground» av Kriby Dick (tilgjengelig på Netflix), er en rystende presentasjon av omfanget av seksuelle overgrep ved amerikanske studiesteder. Minst like opprørende og nedslående er det å se hvordan ofrene behandles. Filmen viser til en undersøkelse som viser at 88 prosent av ofrene ikke anmelder overgrep.

Blant dem som har anmeldt, er historier som Annie Clarks ganske typisk. I filmen forteller hun at hun fikk følgende beskjed fra administrasjonen ved universitet da hun varslet om en brutal voldtekt: «Hun sa til meg: «Voldtekt er som en fotballkamp, Annie. Om du ser tilbake på kampen, hva ville du gjort annerledes i den situasjonen?»

Tendensen til å gi ofre skyld for voldtekt forklares i dokumentaren med at slike saker er skadelig for utdanningsinstitusjonene som merkevare, samt at frykt for søksmål fra anklagede overgripere er større en frykten for søksmål fra ofre. Etter 205 rapporterte seksuelle overgrep ved Universitetet i Virginia, ble ikke en eneste student ble utvist som følge av sakene. I samme periode ble 183 studenter utvist for juks og andre brudd på institusjonens regler.

Filmskaper og skuespiller Nate Parker ble i 2001, som student, frikjent for å ha voldtatt en kvinnelig medstudent sammen med en kamerat. I retten innrømmet kvinnen å ha hatt frivillig oralsex med Parker dagen før. Hun sa at hun våknet, etter å ha vært bevisstløs av alkohol, av at Parker med venn forgrep seg seksuelt på henne. Filmmagasinet Variety meldte denne uka at ofret tok sitt liv, 30 år gammel i 2012.

Saken har blitt ekstra ladet ved at den medtiltalte romkameraten til Parker, Jean McGianni Celestin, har skrevet manus til den kommende filmen, «The Birth Of A Nation». Filmen ble hyllet av amerikanske kritikere etter visningen på Sundance-festivalen i januar. I vinterens diskusjon om Oscar-akademiets diskriminering av fargede filmskapere og skuespillere, påpekte flere sentrale filmkritikere at det vil rette på seg neste gang. For da er «The Birth Of A Nation» med.

Filmen skildrer et slaveopprør i Virginia i 1831. Filmen deler tittel med en klassiker i amerikansk film, D.W. Griffiths «The Birth Of A Nation» fra 1915. En banebrytende skildring av den amerikanske borgerkrigen, men også en problematisk film, med perspektivet til det hvite rasistiske USA anno 1915, med Ku Klux Klan som helter. Mange har derfor ventet på Parkers motstykke, om fargedes opprør mot undertrykkelse og overgrep.

Plakater for filmen i Los Angeles er denne uka sabotert av gatekunstneren Sabo, med bilde av Parker hvor filmens tittel er erstattet med «Rapist?». Det spekuleres i om oktoberlanseringen vil bli utsatt. Norsk premiere er foreløpig satt til januar. Onsdag skrev Parker selv om saken på Facebook, hvor han understreker at han ble frifunnet i saken, men også at han skulle ønske han hadde handlet med større klokskap som 19-åring.

Innlegget har provosert mange, på vegne av offeret i saken. Det blir interessant å se om en profilert film om en historisk skamplett av maktmisbruk og overepskultur, overskygges av oppmerksomhet på en annen, sørgelig aktuell overgrepskultur.

I Nate Parkers film om slaveopprøret for snart 200 år siden, utløses dramaet av at hovedpersonens kone voldtas av hvite menn. Selv om Parker ble frifunnet for 15 år siden, rører overgrepssaken hans åpenbart ved en nerve og mye oppdemmet frustrasjon. Ikke alle ønsker diskusjon om og søkelys på voldtektskulturen. Florida State University hyret ifølge Hollywood Reporter et PR-byrå for å prøve å hindre at CNN viste dokumentaren «The Hunting Ground». Den kan anbefales, i påvente av «The Birth Of A Nation».

Les også kommentaren «Vanlige folks ondskap»

foto
Overgrepsdrama: Regissør og skuespiller Nate Parker har inntil denne uka vært blant Oscar-favorittene neste år. Det spørs om en overgrepssak fra studietiden som kan minne om Hemsedal-saken kan endre på det. REUTERS/Danny Moloshok Foto: DANNY MOLOSHOK, Reuters
foto
Rasistisk klassiker: D.W.Griffiths «The Birt Of A Nation» fra 1915 regnes som den første amerikanske spillefilmklassikeren. Filmens skildring av fargede og Ku Klux Klan har ikke tålt tidens tann.