Med fem hundre nye boliger og en ny felles terminal for buss, tog og båt er planene for Trondheim stasjonssenter et spennende eksempel på fremtidsrettet byutvikling.

Det vil helt sikkert bli diskusjon om byggehøyder og fjordutsikt, men de store linjene i prosjektet er helt i tråd med vedtatte målsettinger om fortetting og logistikk for kollektivtrafikken. Samtidig bidrar det til å gjøre Midtbyen mer attraktiv.

Les presentasjonen av planene her

Ideen om å bygge boliger på et «lokk» over jernbanesporene og bussterminalen og dermed gi plass for over tusen mennesker, viser hvor stort potensialet er for sentrumsnære boliger på hittil ubebygde områder. Sørvendte arealer som har kontakt med vannspeil, er mangelvare i Trondheim.

Boligene vil ligge i umiddelbar nærhet av Kanalen, og selv om de også kommer tett på trafikkerte veier, vil dette bli attraktive boliger der man kan nå det meste innenfor gangavstand. Med nærhet til buss, tog og båt og med bysentrum innenfor gangavstand, vil dette bli en utbygging som genererer lite bruk av privatbil.

Les Anne B. Ragdes motargumenter her

Flere naboer mister all fjordutsikt

Innvendingene mot stasjonssenteret vil blant annet handle om at høye bygg i dette området bidrar til å ødelegge byens naturlige kontakt med fjorden. Det er ikke sikkert det er klokt å bygge i åtte etasjer med en høyde på 28 meter, to etasjer høyere enn det gjeldende reguleringsplan tillater. Riktig nok er byen allerede temmelig innestengt av Clarion-hotellet, det planlagte «powerhouse» og andre bygg på nordsiden av Brattøra, men spørsmålet om byggehøyde krever en grundig gjennomgang.

Stasjonssenteret inneholder, i tillegg til boliger, også butikker, parkeringskjeller, sykkelgarasjer og ikke minst felles terminal for tog og buss med forbindelse til hurtigbåt. Det som haster mest å få avklart, er bygging av kjeller og ikke minst stoppested for den nye superbussen som skal settes i drift høsten 2019.

Planen for et stasjonssenter som representerer en utvidelse og tiltrengt modernisering av dagens jernbanestasjon og bussterminal, er løfterik. Uansett mulige innvendinger, er den et godt utgangspunkt for en snarlig beslutning. Dette kan være starten på en ny fase i en nødvendig og ønskelig utvikling av byens havneområder.

Trondheim Stasjonssenter. Boligene danner fire kvartaler med lukkede gårdsrom. Foto: jens petter søraa