Den siste uka har norske innbokser blitt oversvømt av e-poster.

Nettbutikker, musikkfestivaler, nyhetsbrev vi har meldt oss på i et svakt øyeblikk – alle vil forsikre oss om at personopplysningene våre er i trygge hender. Grunnen er at GDPR, EUs nye personvernforordning, trådte i kraft i EU-land fra 25. mai. Selv om flommen av e-poster kan være overveldende, er det på høy tid at både bedrifter og forbrukere tar grep for å sikre personvernet.

Stoler du på Facebook? Alt de vet om deg er til salgs

Når GDPR trer i kraft i Norge, kan vi blant annet kreve at bedrifter som har lagret opplysninger om oss, utleverer informasjon de har lagret. Vi kan også be om at den blir slettet og har krav på å bli varslet om avvik, for eksempel hvis det er mistanke om et datainnbrudd.

Sammenlignet med de nye EU-reglene for bank- og finanssektoren, som er på flere tusen sider, er de 88 sidene med personvernregler i GDPR som en pamflett å regne. Likevel har de skapt usikkerhet hos flere bedrifter. Ifølge Dagens Næringsliv har norske selskaper brukt over en halv milliard på konsulenter for å bli klare for GDPR.

Mens konsulentbransjen håver inn, får små bedrifter problemer. De har ikke råd til konsulenter og er usikre på om de bryter GDPR-reglene eller ikke. Det er ventet at EU vil vente med å slå hardt ned på bedrifter som ikke følger GDPR-reglene til punkt og prikke. Datatilsynet bør gjøre det samme overfor små bedrifter i Norge.

Tidal-skandalen: Kynisk utnyttelse av brukerne

Mange fikk en støkk da det kom fram at Facebook hadde delt opplysninger med utviklere, noe som blant annet førte til at Cambridge Analytica fikk tilgang til personopplysninger om flere millioner brukere. Skal liknende skandaler unngås i framtida, trenger vi et internasjonalt regelverk som sikrer personvernet. I tillegg må straffen for overtramp være hard nok til å svi. GDPR, som kan føre til bøter på flere millioner euro for overtramp, gir oss begge deler.

GDPR fører til mer byråkrati og gir EU større innflytelse. Gevinsten er at det blir mulig å regulere internasjonale giganter som Facebook og Google, slik at personvernet blir ivaretatt på en bedre måte. Det er en byttehandel vi har gode grunner til å akseptere.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter