Næringslivet har stilt seg i spissen for overgangen til en utslippsfri verden. Bedrifter i «trege Trøndelag» er blant dem som stiller seg aller først når klimaproblemet skal løses. Mye av skiftet fra fossil til fossilfritt er svært komplisert og går faretruende sent. Men det er også lyspunkter. På enkelte områder går den positive utviklingen til og med overraskende fort. På NHO Trøndelags årskonferanse kom mandag et halvt dusin vitnesbyrd fra næringslivsledere som har noe på gang. Og det de har på gang, kan bli bra både for bedriften og for klimaet.

LES OGSÅ: Profitt for grønt skifte

Marit Rolseth og bedriften hun leder, Tommen Gram, er i utgangspunktet en del av klima- og miljøproblemet. Det har de til felles med mange bedrifter og bransjer. Men bedriften tar mål av seg til å bli en del av løsningen. Tommen Gram, som har fabrikk på Levanger, lager emballasje for matvareindustrien. Emballasje er i dag en del av problemet. Mye matvareemballasje er plast som lages av CO2-stinkende mineralolje. Dessuten: I samfunnet totalt er det altfor mye emballasje og forbruk.

LES OGSÅ: Bør du ha dårlig samvittighet for flyturen?

På NHO-konferansen fortalte Marit Rolseth hvordan Tommen Gram vil gå fra fossilbasert emballasje til innpakning som er laget av biologiske produkter. Bedriften vil også utvikle innpakning som øker holdbarheten på mat, slik at det kan bidra til mindre svinn. Dette er ikke bare ideer og planer. De første produktene er snart i bruk.

LES OGSÅ: Lars Haltbrekken: Belønn folkets klimainnsats

Håg lager kontorstoler på Røros. Når en stol pensjoneres, blir den gjerne til søppel, mens nye stoler tilvirkes av nye materialer, slik det ofte er i bruk og kast-samfunnet. Men noe er i ferd med å endre seg. En Håg-stol fikk i 2015 en europeisk pris som beste resirkulerte plastprodukt. Hvis råstoffer blir resirkulert, reduseres produkters klimaavtrykk kraftig. Håg har som mål å satse enda mer på råstoffer som kan gjenbrukes og stoler som kan repareres.

LES OGSÅ: Statsministeren advarte mot kortsiktig omstilling

Det området der Trøndelag og Norge virkelig kan markere seg på klimaområdet, er å skifte ut diesel på båter og skip med strømbatterier eller hydrogen. Denne utviklingen går veldig fort på flere områder. Verdens første helelektriske bilferje er i drift på Vestlandet. Om kun fire år kan flåten av fossilfrie ferjer ha vokst til 50. Det er en visjon at innen fem år skal hurtigbåten mellom Trondheim og Kristiansund bli elektrisk. Hurtigruten har to batteriskip under bygging. Lakseprodusenten Salmar har nylig tatt i bruk sin første elektriske båt til fiskeoppdrett ved et oppdrettsanlegg ved Frøya.

Den lille bedriften Selfa på Selsbakk i Trondheim er sentral i det grønne skiftet til sjøs. I fjor ble «Karoline» sjøsatt. Det er trolig verdens første elektriske fiskesjark. Bedriften er videre i ferd med å levere batterier til to elektriske ferjer som skal krysse Øresund.

Tommen Gram, Håg, Salmar og Selfa er glansbilder, ja vel. Men verden trenger bedrifter som skinner grønt. At de også holder til i Trøndelag, er ingen ulempe. De er eksempler og inspirasjon, og viser at det går an å skape produkter og verdikjeder som både tjener aksjonærer og klima.

Noen, blant annet han i Det hvite hus, gjør hva de kan for at det skal gå dårlig med klodens klima. Andre tar på seg økonomisk risiko og veldig mye arbeid for at det skal gå bra.