Sjokoladepålegg på tacoen? Kjør på!

Det finnes ingen grenser for hva vi legger på tacoen. Men spar meg for maiskorn på boks.

Sånn så det ut når kommentator Morten Langfeldt Dahlback prøvde å spise en mexicansk reketaco i New York i 2014. 

Saken oppdateres.

Det heter seg at norskingene er konservative i matveien. Vi klamrer oss til Grandiosaen, ser febrilsk etter kyllingbrystene når de bytter plass i ferskvarehylla og går i en lang bue utenom alle grønnsaker som ikke er løk eller gulrot. Nåde den som våger å tukle med innholdet i Twist-posen, for han skal møte et Facebook-brøl fra folkedypet og tvinges til å slå retrett.

Tacofredagen knuser den myten. La tusen blomster blomstre, sa den norske folkesjelen på 90-tallet, og valgte tacoen som sin uttrykksform.

Hver fredag viser det norske kjøkkenet fram en kavalkade av taco-varianter som strekker seg fra groteske kreasjoner til enhver feinschmeckers drøm. Jeg har spist tortillas som raknet under vekten av et kvart kilo kjøttdeig, en neve ferdigstrimlet ost, toppet med noen symbolske paprikastrimler. Jeg har spist tacoskjell med to kyllingstrimler, ett salatblad og en symbolsk dott guacamole. Jeg har spist hjemmelagete maistortillas med grillet fisk og fersk salsa av svidd grønn chili.

LES OGSÅ: Brenn en ulv

Kreativiteten er nesten grenseløs. En gang hørte jeg om noen som la dansk sjokoladepålegg på tacoen. Jeg kan ha blitt tatt ved nesen, men hvis det ikke er sant, er det godt funnet på. Dessuten villle det vært helt i tacoens ånd. Mexicanere rører med glede kakao inn i mole-sausen de bruker til taco med oksekjøtt. Vi har likevel litt å gå på før vi kan konkurrere med Mexico i taco-kreativitet: De spiser alt fra oksetunge til magesekk og kalvehjerne på tacoen.

Den sørgeligste tacoen jeg har satt tennene i bestod av kjøttdeig med for lite salt og rømme. På toppen lå litt hermetisk mais, ingrediensen som er så kjip at selv Martin Kolberg må synes den er i tammeste laget. Joda, jeg ble kategorisert som taco-streber av Adresseavisens taco-quiz, men give me a break. Sjelden har jeg vært så takknemlig for å ha fått en god oppdragelse som under tvekampen med den vasne, smakløse tuben. Det var bare et aber: Jeg kunne ikke plukke ut maisen, det ville vært uhøflig.

Den beste tacoen jeg har spist, derimot, var laget av geit. Scenen var Maryland Deathfest, en festival der metalband fra hele verden øste hyl, skrik og piggtrådmusikk av ypperste klasse utover et svett og lærkledd publikum på en støvete parkeringsplass i Baltimore, Maryland. Midt på festivalområdet lå en liten bod, utsmykket med et skilt der navnet GOATLORD TACOS stod skrevet i feite, gotiske bokstaver. Å gumle i seg mørt geitekjøtt mens svartmetallen skar gjennom lufta, er en av de overlegent beste matopplevelsene jeg har hatt.

Nordmenn spiser ikke geitekjøtt under noen omstendigheter, så jeg tviler på at jeg får gjentatt suksessen. Men når forskeren Annechen Bugge sier til Adresseavisen at hun ikke ville bli overrasket om noen putter fenalår på tacoen, tenner hun et lite håp. Fårekjøtt er en døråpner, og bak den døra står det en geit og venter på den rette tortillaen. Så slipp taco-kreativiteten løs, men la for guds skyld den hermetiske maisen ligge i boksen. Det er der den hører hjemme.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Ni fakta du kan imponere med rundt tacobordet

Taco er sosial mat, og da er det bra å kunne imponere de andre rundt bordet med disse faktaene om taco.

  • «Norsk» taco består gjerne av tacoskjell fylt med kjøttdeig, grønnsaker, saus, ost og rømme, en variant som med unntak av hermetisk mais og hvitost er lik CalMex-tacoen.
  • Det var meksikanske fremmedarbeidere i California i mellomkrigstiden som utviklet CalMex-tacoen. Den ble senere industrialisert av fastfoodkjeden Taco Bell i 1962.
  • Importen av taco til Norge startet i 1971, etter at meksikansk mat ble populært som følge av sommer-ol i Mexico i 1968.
  • I 2015 åpnet Tacopedia to take away taco-restauranter i Trondheim. Men konseptet var ikke populært nok, og i 2017 gikk restaurantene konkurs. -Vi var for tidlig ute, konkluderte eierne.
  • Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no) fant i 2013 ut at det selges 14,4 millioner enheter av meksikanske skjell og lefser i Norge hvert år.
  • I Mexico er taco et gammelt ord, men først i 1895 fikk ordet en oppføring i betydning 'matbit' i den meksikanske dialektordboka Diccionario de mejicanismos.
  • Velger du fullkorns tortilla, karbonadedeig (istedenfor kjøttdeig), lettrømme, lettost og øker innholdet av grønnsaker så får du en sunnere tortilla. Den inneholder færre kalorier, mindre fett og salt, mer karbohydrater, fiber og protein.
  • Til og med mesterkokken Eyvind Hellstrøm har sine egne tacooppskrifter. I programmet Hellstrøm rydder opp - hjemme, presenterte han i 2012 Hellstrøms tacogryte.
  • I 2015 fikk taco sin egen emoji. Det var Unicode, organisasjonen som godkjenner og sørger for at emojiene vises likt på alle enheter, som innførte taco i 8.0-versjonen av Unicode.
  • Kilder: Store norske leksikon, Opplysningskontoret for frukt og grønt, Språkrådet, bramat.no og tv3.no.
På forsiden nå