Høyre vil sørge for mer konkurranse i dagligvarebransjen. Det kan gi frosne blåskjell og iskald asparges i handlekurven.

I sommer åpner den britiske kjeden Iceland sine to første butikker i Norge. Navnet er ikke tilfeldig, for Iceland satser tungt på frysedisken. Dypfryste blåskjell og iskald asparges skal pushes på nordmenn. I Storbritannia har det gitt 900 butikker og en omsetning på 2,8 milliarder pund.

Matsnobber rynker nok på nesa over frossenmatkjempens inntog. Men Iceland har antakelig større utvalg enn de fleste norske butikker. Det er ikke fordi Iceland er et mekka for foodies, men fordi Norge er på et bunnivå når det kommer til utvalg.

Norske butikker har knapt halvparten så mange produkter i hyllene som svenskene. Som født og oppvokst i Østfold har jeg knapt telling på hvor mange ganger familien krysset grensen ved Svinesund i jakt på ost, skinke og andre lekkerbiskener. Prästost og Grevé var andre boller en de bleke Norvegia-blokkene som sto på rekke og rad i butikkhyllene på 90-tallet.

KORTVARIG: Den tyske kjeden Lidl klarte seg ikke lenge i Norge. Bildet viser en demonstrasjon i regi av Natur og Ungdom. Foto: NTB Scanpix

Iceland er den første utenlandske kjeden som prøver seg i Norge siden Lidl trakk seg ut i 2008. Den tyske kjeden hadde holdt ut i fire år, men måtte kaste kortene. Årsaken var delvis at de undervurderte nordmenns skepsis til ukjente merkevarer. En annen var at de undervurderte de store kjedenes makt i Norge.

Det norske dagligvaremarkedet, er dominert av tre store kjeder: Norgesgruppen, Coop og Rema. Mellom seg har de 96 prosent av dagligvaremarkedet. Leverandører som Orkla og Nortura gir kjedene rabatter basert på hvor mye de kjøper inn. Det har ført til at Norgesgruppen får de beste prisene, mens Rema må konkurrere på frakt og lønn for å holde følge.

LES LEDEREN: Ikke farlig å åpne for mer handel på søndag

For nykommere er det enda vanskeligere å bli konkurransedyktige. De kan ikke konkurrere på pris, og de beste lokalitetene er stort sett allerede kjøpt opp. Den eneste nettbutikken som har klart seg i Norge, kolonial.no, har vært nødt til å hekte seg på Remas avtale med leverandørene.

Nå kan nykommere få drahjelp fra Høyre. På landsmøtet i helga vedtok partiet å utrede «konkurransefremmende» tiltak for dagligvarebransjen. Et av dem er et forbud mot prisdiskriminering, noe som vil bety at leverandørene må ta samme pris for samme vare, uansett hvem som kjøper den inn. Både NHO og Rema er positive til en slik utredning. I Remas tilfelle er det ikke så rart. Kjeden tjener stadig mindre penger. Når Norgesgruppen får bedre priser fra leverandørene, er det grenser for hvor mye Reitan kan vinne på å kutte fraktkostnadene.

Høyre sier at hensikten med forslaget er å gjøre det lettere å starte opp levedyktige nettbutikker. Det spørs hvor godt det vil fungere. Norsk netthandel har flere utfordringer enn prisene hos leverandørene. I et land med spredt befolkning, skal man være et logistisk geni for å finne en lønnsom måte å levere varene på. Man kan jo prøve å tenke seg fraktkostnadene til en nettbutikk som skal levere til hele Trøndelag, for eksempel. Det blir fort dyrt.

HØYRE: Peter W. Frölich stod bak forslaget som ble vedtatt på Høyres landsmøte. Foto: NTB Scanpix

At det blir med en utredning denne gangen, kommer nok uansett som en liten skuffelse for nettbutikker som Kolonial. De ønsker seg et forbud mot prisdiskriminering, helst så fort som mulig. Problemet er at det er usikkert hva et slikt forbud kan føre til. Noen mener det vil gi høyere priser. Oslo Economics mente at det ville gjøre «mer skade enn nytte». Da er det fornuftig å utrede nærmere, ikke minst av hensyn til forbrukernes lommebøker.

Selv om det ikke er sikkert at netthandel er liv laga i Norge, er det liten tvil om at dagligvaremarkedet trenger mer konkurranse, også på nett. Det begynner å bli lenge siden sist noen prøvde seg. Hvis Høyre og Stortinget finner tiltak som monner, kan Iceland ha kommet for å bli. Noen ganger kan gufset fra frysedisken føles som en frisk bris, spesielt i det norske dagligvaremarkedet.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter