Mye skrik og mye ull

Var slutten på «Game Of Thrones» skuffende eller ganske bra? Finalen på tidenes største tv-serie sier mye om vår tids form for massesuggesjon på godt og litt dumt.

Seierherrene: Siste episode i siste sesong av «Game Of Thrones» starter i ruinene av King's Landing med dronning og drage foran seirende soldater.  Foto: HBO Nordic

Saken oppdateres.

Mandag denne uka ble en spesiell dag i nyere tv-historie. I en tid hvor stadig færre ser på det samme samtidig og medietilbud og mediebruk er mer fragmentert enn noen gang siden tv ble massemedium, var det historisk sus rundt premieren på siste episode av siste sesong av «Game Of Thrones».

Politiadvokat i Trøndelag, Hans Vang, satte syrlig fingeren på dagsånden med følgende twittermelding: «Kan dere bare gi faen i å spoile «Markens Grøde»? Får ikke lest den før sommerferien». Dette var nemlig dagen da de ivrigste sto opp natten før for å se finaleepisoden av «Game Of Trones» ved premiereslipp amerikansk tid. Mer normale følgere av serien her til lands ventet til ettermiddag/kveld norsk tid, og ville ha seg frabedt at noen «spoilet» handlingen, som det heter, på sosiale medier.

Det er mye som er spesielt med «Game Of Thrones». Ved reisens slutt er fankulturen som serien har skapt og stimulert noe av det mest påfallende ved serien. I skrivende stund har over 1 371 000 skrevet under på en kampanje på aktivistsiden Change.org med krav om en ny siste sesong av serien, skrevet av mer kompetente forfattere.

Det som begynte som en spøk har blitt en farsott med visse ekko til lignende kampanjer hvor grupper av fans har tatt til kraftig motmæle mot film-serier som har tatt retninger de ikke har likt. Selv om «Game Of Thrones»-aksjonen virker mer harmløs enn for eksempel utspill fra ytterliggående grupper av Star Wars-fans, viser det noe av baksiden av franchise- og merkevare-fiksjon av denne typen.

Helt avgjørende for at siste episode av «Game Of Thrones» ble tidenes mest sette HBO-premiere, og sannsynligvis vil være sett av nærmere 50 millioner mennesker i løpet av kort tid, er at strømmetjenesten har skapt en stor og massiv samtale om serien ved å slippe hver episode stykkevis og ikke hele serien på en gang, slik Netflix som regel gjør.

Når det satses så tungt og stort på å tilfredsstille fans og skape fankultur, skapes det også et svært potensial for mishag, skuffelse og irritasjon, hvis det ikke går som mange forventet eller lett kan akseptere. Dermed har de to «showrunnerne», serieskaperne David Benioff og Daniel Brett Weiss, som også hadde regi på siste episode, gått fra å være genierklærte til å få skylda for alt som er galt med siste sesong generelt og siste episode spesielt.

Det er spesielt når et av de største barometer for fankultur, publikumsratingen på Internet Move Database(IMDB) etter drøyt 140 000 stemmer gir siste episode 4,4 poeng av 10. I de syv første sesongene har bare én episode lavere score enn 8,5 og den har 8,1. En enkel, velbrukt forklaring på at siste sesong er seriens mest ujevne, er at serien for lengst har passert George R.R. Martins bøker og preges mindre av hans klo. Det gjaldt imidlertid også sesong 6. Det var en av de beste sesongene, med flere lysende enkeltepisoder, til velfortjent, massiv ros til Benioff og Weiss.

En bieffekt av massesuggesjonen rundt seriefinalen er at det er mulig å bli litt forblindet av for eller imot og frustrasjon både over flere av de siste episodene og det at serien i det hele tatt er over. Sånn sett vil nok tiden gi den siste episoden en oppvurdering, selv om den bare delvis levde opp til seriens fremste kvaliteter.

Mektig utgang: Peter Dinklage som Tyrion Lannister var med på å gjøre finalen på «Game Of Thrones» bedre enn sitt rykte, skriver vår kommentator.  Foto: HBO Nordic

Flere av de beste scenene i finalen lot Peter Dinklage skinne som Tyrion Lannister, med et ansikt og uttrykk preget av tiden og hendelsene siden starten for åtte år siden. Monologen hans mot slutten, om fortellingers kraft over mennesker ble kanskje en litt overtydelig illustrasjon av seriens selvforståelse. Sammen med scenen hvor dragen blåser ut mot jernkronen, ga det finalen et episk sluttsus.

Det er fristende å sammenligne siste episode av «Game Of Thrones» med den kinoaktielle avrundingen av Marvel-universet med «Avengers: Endgame». Den har også truffet massivt, men har åpenbart tilfredsstilt fansen mer, med en score på 8,8 på IMDB. Den prøver da også hardere å gjøre alle til lags med gjenforeninger og avrundinger av typen «Game Of Thrones» delvis holdt seg for god for. Samtidig kunne tv-serien trengt litt av det raffinerte, underliggende budskapet til fansen i Marvel-finalen, illustrert ved Captain Americas siste sprell: Skaff deg et liv. Finalen var ikke så verst.

Les også kommentaren «Hva skulle vi ha snakka om hvis vi ikke hadde tv-serier?»











På forsiden nå