Tro det eller ei, men de trives faktisk på jobben

Det er et par yrkesgrupper som har snakket mest om hvor vanskelig de har det på jobb. Men egentlig trives de best av alle.

Kuslipp ved Skjetlein VGS er vårens høydepunkt. Her utdannes de som trives aller best på jobben.  Foto: Vegard Eggen

Saken oppdateres.

Jeg skvatt litt her forleden. Over nyheten om at bøndene vil få tidenes inntektsvekst i år. Og noen dager seinere, at de toppet statistikken over yrkesgrupper som trives best på jobb. Kunne det være sant? Jeg har stort sett fått med meg at bøndenes inntekt faller for hvert år. Og om ensomme bønder, nedlagte gårdsbruk, flukt fra yrket og avlingsskade. Er det jeg som ikke har fulgt godt nok med på hvordan bøndene egentlig har det? Eller snakker de ned sitt eget yrke, mens de egentlig trives som rakkeren? Det er de for så vidt ikke alene om, viser trivselsbarometeret til Statistisk sentralbyrå.

LES OGSÅ: Åtte av ti bønder har inntekt utenom landbruket

Nå går det riktignok an å trives i et yrke uten at det er liv laga. Hvem skulle ikke sittet på en bar i Barcelona og skrevet kriminalromaner? Det hadde jeg trivdes godt med, men jeg ville antakeligvis slitt med lønnsomheten jeg også. Derimot planla jeg å bli bonde i mine yngre dager. Jeg tok utdanning og jobbet litt i yrket. Men det var nok av advarsler og bønder som snakket ned sin egen jobb, og som lot seg friste av et yrke med fast lønn og arbeidstid. Jeg slo også fra meg drømmen og utdannet meg til yrke som ligger godt under bondeyrket på trivselstoppen.

Nå skal det sies at bøndenes inntektsløft skyldes koronakrisen. Stengte grenser mot Sverige har stoppet harryhandelen og gitt et løft til norsk matproduksjon – og høyere priser på bondens produkter. Tidligere år viser nedgang i inntekten, også sammenlignet med mange andre yrkesgrupper. Likevel trives bøndene på jobb mer enn andre grupper. Mer enn aksjemeglere, bankfolk og eiendomsspekulanter – det Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kaller eliten på Oslo vest. Ni av ti bønder trives godt med yrket sitt. Men hva er det med bondeyrket som ingen andre enn bøndene har oppdaget? Er det friheten, gleden av å skape noe og kornbønder som har ferie halve vinteren? Men hvorfor holde dette hemmelig? Er ikke poenget å framsnakke yrket sitt, friste flere til å satse – ikke slutte? Bøndene bør vise mer stolthet over det de gjør. Skryte av jobben, også når Nationen eller Senterpartiet spør hvordan det går.

Jobbtilfredshet ser ut til å henge tett sammen med muligheter for å utnytte og videreutvikle kompetanse. Yrkesgruppene der flest oppgir at de har gode muligheter for å bruke utdanningen sin og lære nye ting, er også mest motiverte og engasjerte i arbeidet sitt. Dette er i all hovedsak de samme yrkesgruppene som trives best med jobben, sier seniorrådgiver i SSB, Mari Lande With.

LES OGSÅ: Er bøndene verdt en halv fregatt?

Det er ikke overraskende at den moderne bonden er nysgjerrig på kunnskap om egen produksjon. Det er viktig ikke bare for trivselen, men også for lønnsomheten. Men det gjelder vel de fleste yrker. Mer overraskende er det at yrker der tunge løft og andre fysiske belastninger er utbredt, har høy jobbtilfredshet. Det gjelder fiskere i tillegg til bønder. I den andre enden av tilfredshet-skalaen, som også har et fysisk arbeid, er det blant annet sykepleiere, andre helseyrker, renholdere og bygningsarbeidere.

En annen yrkesgruppe som har klaget mye i det siste, er fastlegene. Det har delvis sammenheng med at de er pålagt så mange rutineoppgaver at de har fått mindre tid til pasientene og dermed også lavere lønn. Likevel troner legene på topp over tilfredshet på jobben sammen med bønder og fiskere. Og ledere. At lederne er der oppe, er mindre overraskende. Sjefene klager heller ikke så mye. I alle fall ikke over lønnen, eller at de har liten innflytelse på jobb.

LES OGSÅ: De unge bøndene

Jeg tror ikke bonden vil slutte å klage selv om de har fått et lite løft nå. Det ligger nærmest i DNA-et. Før var det værgudene, kommunistene, landbruksbyråkratene og traktoren som fikk unngjelde. Nå er det politikerne som får passet påskrevet. Men det er litt som å rope ulv, ulv: Det mister sin virkning etterhvert. Det var mye mer virkningsfullt da en politiker i sin tid slo fast at sauer var all righte dyr. Selv om de produseres for fryselager eller blir tatt av rovdyr. Men likevel trives ingen bedre på jobb enn bonden.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter



På forsiden nå