Fjaset funker ikke lenger

Mitt nyttårsønske for 2021 er at Petter Northug jr. vinner Vasaloppet. Så unngår vi muligens at han blir trubadur på Granca.

Petter Northug jr og Therese Johaug.   Foto: Mariann Dybdahl

Saken oppdateres.

- Er dette ironi? Er det kødd? Petter Wavold eller Ylvis som har produsert dette mølet, eller? Så kleint.
Burde vært forbudt.

Spørsmålene i min vennegruppechat var mange da Petter Northug jr. slapp sin julelåt «Petters jul» for noen dager siden. I all vår enfoldighet hadde vi trodd at Northug var opptatt av å trene seg opp av grøfta. Av å bedrive seriøs merkevarebygging og selge solbriller etter at han hadde skandalisert seg med narkotikamisbruk og grisekjøring i sommer. Og erkjent at han har et alvorlig rusproblem.

Vi hadde nemlig sett ham i tussmørket i tidlige morgentimer nede på Dalgård i høst da vi leverte barna på skolen. Synet av ham på rulleski sammen med gode treningskompiser gjorde oss mjå om hjertet. Se, der er Petter på trening, ropte skoleungene og pekte på den gamle skihelten. Vi voksne tenkte i vårt stille sinn: Tenk om han nå kunne reise kjerringa, Petter. Trene beinhardt, vinne et eller annet langløp, kanskje Vasaloppet eller Marcialonga, og virkelig vise verden (dvs. den verden som er opptatt av langrenn) at det er mulig å reise seg etter det store fallet. Det er slike heltefortellinger vi trenger i ei tung tid.

Midtnorsk debatt: Ja til elendige forbilder

I påvente av Gull-Petter, har vi fått Jule-Petter i form av en gammel låt som i sin tid ble skrevet av Henki Ofstad, men som Petter nå har skrevet tekst til. Tekstlig er dette langt ifra stor ordkunst, men det hadde vel ingen forventet heller. Men den kunne i det minste vært litt mer original og framoverskuende. For det er ikke noe nytt at han synes han er bedre enn svenskene som stempler han som satan, og at han selvsagt er større enn Zlatan.

Petter synger julesang: Mulig jeg er humørløs og jeg ønsker ham alt godt, men er det ikke litt for tidlig med gjøgleri bare noen måneder etter sitt livs andre tabbe?  Foto: Skjermdump Spotify

Showete svenskehets ble Northugs varemerke og det var jo veldig artig en gang. Frekkheten og sjarmen, i tillegg til prestasjonene selvsagt, fornyet langrennssporten og gjorde trønderen til en uovertruffen merkevare. Men dette er historie. Fjaset funker ikke like godt lenger. I fare for å høres ut som en humørløs, moralistisk Margrethe Munthe-sang, mener jeg likevel: Nei, nei, gutt, dette må bli slutt. Det hadde nok vært klokere å sitte litt mer ro i båten hvis han virkelig vil bli tatt seriøst av offentligheten som en angrende synder. Julelåta er i og for seg uskyldige saker, men signalet han sender ut er flåsete. Mange har vært tilgivende overfor Northug, nettopp fordi de ønsker ham godt i sitt livs krise. Det bør han ta på alvor.

For vi håper jo så inderlig at «guten» skal få det til. Lykkes i livet som eks-skistjerne. Men det er ikke enkelt å leve på gammal moro og bygge en ny tilværelse. Presset er nok stort. Likevel er det neppe smart å finne på alskens gjøgleri for å holde sitt eget navn varmt.

Midtnorsk debatt: Det er skummelt å si det, men: Kvinner, skjerp dere

For hvor havner han da om noen år? Som en falmet storhet i dårlige realityprogrammer? Eller trubadur i en vikingbar på Gran Canaria? Thomas Alsgaard har riktignok geberdet sitt knoklete legeme gjennom en hel sesong med «Skal vi danse», men Alsgaard har solide bein å stå på. Han har et annet utgangspunkt.

All PR er ikke god PR, lyder omskrivningen av et loslitt mantra. Noen ganger kan det være lurt å holde en lav profil en periode. Bare se for deg at Therese Johaug skulle ha snekret sammen en sommerhit etter at hun ble dopingtatt etter bruk av en leppekrem. Med nødrim av typen «Jeg ser ingen sol - etter Clostebol. Nå går det bare i cider - etter bruk av anabole steroider». Få hadde vel syntes det var veldig sjarmerende.

På forsiden nå