Amazons digitale dådyrøyne

Forbrukerrådet mener at Amazon gjør det unødvendig forvirrende å avslutte abonnement i tjenesten Amazon Prime. Personlig erfaring tilsier at Forbrukerrådet har et poeng.

  Foto: CARLOS JASSO / NTB

Saken oppdateres.

For en stund siden opprettet jeg en «gratis prøvemåned» med Amazons lydboktjeneste, «Audible». Planen var å avslutte tjenesten før prøvetiden gikk ut. Planen gikk imidlertid i vasken da jeg nesten umiddelbart glemte at Audible eksisterte.

Siden november har jeg betalt sju dollar i måneden for en lydbok-app jeg har brukt én gang. På onsdag innså jeg bommerten. Nok var nok. Abonnementet måtte avsluttes.

Midtnorsk debatt: Det er fortsatt synd på oss introverte

Men… hvordan? Inne i appen finner man ingen opplysninger om dette. Jeg trykte på alt som kunne trykkes på, før jeg skjønner at man må inn i nettleseren for å avslutte tjenesten. Etter å ha klikket på det aller meste inne på nettleseren også, lyser det endelig imot meg: «Avslutt abonnement.»

Jeg trykker. Og Amazon setter umiddelbart dådyrøyne i meg.

«Du har vel ikke tenkt å forlate oss?» Jo, det hadde jeg tenkt. «Er du sikker?» Ja. «Heeelt sikker?» Helt sikker! «Vi er veldig glade i deg, Fredrik… Er du fortsatt sikker?» JA! JEG ER SIKKER!!

Midtnorsk debatt: Milliardsatsing som publikumskandale

Det bør ikke være en følelsesmessig påkjenning å avslutte en lydboktjeneste du aldri har brukt. Det var som å slå opp med en kjæreste. En kjæreste jeg hadde glemt at jeg hadde. For å roe nervene gikk jeg inn på YouTube. Der opprettet jeg et gratis 30-dagers prøveabonnement med «YouTube Premium».

Slapp av. Denne gangen skal jeg huske å avslutte i tide. Helt sikkert.


På forsiden nå