Til og med språket ble annerledes etter 12. mars

Vi er blitt ekstremt samfunnskritiske her i landet. I hvert fall hvis ordene som papiravisene bruker, forteller noe om hvordan det står til.

  Foto: Terje Pedersen, NTB

Saken oppdateres.

I 2019 brukte norske aviser ordet «samfunnskritisk» knapt 200 ganger. Men i fjor må samfunnskritikken ha eksplodert, for da forekom det samme ordet nesten 2000 ganger. Samfunnskritikken ble altså tidoblet fra det ene året til det andre.

Ikke så dumt, egentlig, for vi trenger samfunnskritikk. Hvis ingen er kritiske, kan myndighetene ture fram som de vil. Uten kritikk, stanser utviklinga. Uten samfunnskritikk kan det hende mannlig homofili fortsatt hadde vært straffbart. Derfor har jeg de siste åra savnet mer samfunnskritikk på mange områder.

I 2020 kom kritikken altså tilbake for fullt. Tusenvis av nordmenn gikk ut på balkongene sine og klappet for folk i samfunnskritiske yrker. Et lysglimt i et ellers nitrist år.

Når jeg kikker på noen av de utallige artiklene om samfunnskritiske forhold, blir jeg spurt om jeg har en samfunnskritisk jobb. Ja, svarer jeg, oppglødd. Og til og med regjeringen forteller på nettet at de vil sikre samfunnskritiske funksjoner. Jeg håper de mener vi journalister har en slik funksjon.

Men OK, jeg forstår at ordet har skiftet mening. Ikke bare tilværelsen, men også språket er endret etter 12. mars i fjor. Aldri før har jeg hørt så mye mas om å «stenge ned», som om «stenge» ikke er ille nok. Aldri før har det vært så problematisk å vifte med det som kalles ei gammel hånd på Teams: «Ja, vil du ha ordet, Marta, eller er det bare ei gammel hånd?» Vi skal vokte oss vel for å kritisere gamle hender. De har gjort nytte for seg gjennom et langt liv.

Det er ikke bare gamle hender som skaper trøbbel under digitale møter. Mange av oss er blitt mjuta. Vi har snakket og snakket til skjermen, uten å bli hørt. Kanskje vi blir hørt hvis alt blir bra igjen? Kanskje får noen av ordene tilbake sin opprinnelige mening?

Les flere kommentarer av Trygve Lundemo her

På forsiden nå