Trondheim har noe å lære av London. Først må kaken bakes, deretter kan den deles.

- I London opplever jeg en helt annen mentalitet enn i Trondheim. The Mayor of London, konservative Boris Johnson (foran), har forstått at skal politikerne ha midler å fordele, må vekst og jobber skapes, skriver kronikkforfatteren. Foto: Alastair Grant

The Mayor of London – Boris Johnson – er opptatt av hvordan kaken skal bakes, mens makthaverne i Trondheim er mer opptatt av hvor mange kakestykker det blir, størrelsen på kakestykkene og hvem som skal få! Gunnar Okstad hadde 19. september 2015 en treffende kommentarartikkel med overskriften «I hver sin verden». Poenget var at makthaverne i Trondheim er mest opptatt av å fordele verdier og ikke hvordan verdier skal skapes. Når jeg er i London opplever jeg en helt annen mentalitet. Her er politikerne opptatt av hvordan verdier skal skapes gjennom vekst og nye jobber. Det er som om toppidrettsutøvere skulle ha vært opptatt av resultater i treningsperiodene og ikke på å bygge grunnlaget for de gode prestasjonene. Resultatene kommer gjerne som et resultat av innsatsen på treningene.

Kjeldsberg har vært med på å bake en kake på Nedre Elvehavn, som flere har sagt seg godt fornøyd med. Både når det gjelder innhold, smak og utseende. Det ble investert 3,4 milliarder kroner på Nedre Elvehavn. Utbyggingsprosjektene sysselsatte tilsammen 3600 årsverk, som igjen betalte 860 millioner kroner i skatt. Resultatet ble at utbyggingen av Nedre Elvehavn bidro til å finansiere 1350 barnehageplasser over ti år. Beregningene er foretatt ved hjelp av en modell fra Næringslivets Hovedorganisasjon. I tillegg kommer butikkene, kafeene, restaurantene, hotellet, treningssentrene, kontorer, leiligheter, konsertscener, museum, mm. som er etablert på Nedre Elvehavn. Godt innhold, men ikke minst en lekker glasur som har bidratt til å gjøre Trondheim mer attraktiv.

The Mayor of London, konservative Boris Johnson, har selvsagt forstått at skal politikerne ha midler å fordele, må vekst og jobber skapes. Hvordan vil vekst og jobber skapes i fremtiden? Jo, gjennom å være attraktiv for turister som bruker penger, studenter som er attraktiv for bedrifter og som skaper ny kunnskap og bedrifter som investerer. Det er ingenting som kommer av seg selv, så attraktivitet utvikles ved god planlegging og innsats. Det vet alle som skulle gjøre sine hoser grønne på Trondheims utesteder i ungdommen. Boris Johnson har også skjønt det, selv om håret hans alltid er bustete, men han kommer langt med sjarm. The Mayor of London utarbeidet en helhetlig plan – London 2050 Bigger and Better - for utvikling av London ved å tilrettelegge for utvikling av kontorer, boliger og handel. Han satte seg også ambisiøse mål for utvikling av infrastrukturen i London. Store infrastrukturprosjekter er gjennomført i områder som Kings Cross og Canary Wharf, og byen knyttes sammen ved hjelp av Crossrail link. Nå var det skapt noe som London absolutt kunne skryte av. Men hva hjelper det hvis ingen er kjent med innholdet? Organisasjonen London & Partners ble etablert av The Mayor of London for å fortelle om Londons attraksjoner. London & Partners skal promotere London for å tiltrekke seg de beste internasjonale studentene, internasjonale bedrifter, turister, konferanser og store arrangement.

London & Partners skal levere jobber og vekst for London ved å tiltrekke seg investeringer og besøkende i dag og bygge Londons omdømme for i morgen. Organisasjonens misjon er å fortelle Londons historie på en briljant måte. Resultatet skal bli at London oppleves som det beste stedet å besøke, studere og gjøre forretninger og å skape 200000 nye jobber. Vi har mange gode historier å fortelle fra Trondheim. Hva med for eksempel Pstereo, mat og øl av ypperste kvalitet, GSM- teknologien, Fast sin søketeknologi, den beste studentbyen, Bymarka, og Nobelprisen til ekteparet Moser?

Kan vi sammenligne Trondheim med London? Trondheim en by på 185000 innbyggere, mens London har 8,6 millioner innbyggere. Svaret er selvsagt JA! Vi må gjøre oss mer attraktive ved å fortelle om våre gode historier på en briljant måte og gjøre innholdet enda bedre. Det må utarbeides en plan for å utvikle bydeler på en helhetlig måte og knytte disse sammen med en infrastruktur for fremtiden. Jeg må si at drømmen om bybane i Trondheim fortsatt fasinerer meg og jeg leker med tanken om å ta bybanen fra Sluppen i Kunnskapsaksen, inn til Midtbyen og utover til Lade gård hvor ladejarlene engang hadde sitt sete. Byen vokser og en velfungerende infrastruktur har selvsagt mye å si for attraksjonskraften.

Hvem skal fortelle våre historier om Trondheim? Vi som innbyggere kan selv starte med å fortelle alle de gode historiene som gir innhold, men sammen med Trondheim kommune kan vi etablere organisasjonen Trondheim & Partnere - som tar det samlede ansvaret for å markedsføre Trondheim overfor turister, studenter, internasjonale bedrifter og markedsføre Trondheim som en by for konferanser og arrangement. Trondheim kommune skal selvsagt ikke gjøre dette helt alene. Næringslivet som nyter godt av markedsføringen skal stille opp å bidra med ressurser, slik at vi gjør dette i fellesskap. Det er alltid morsomst å skape verdier sammen med andre.

Kanskje jeg skal invitere til en bakekveld hos Kjeldsberg, hvor vi deler gode historier fra Trondheim og nyter kaken vi har lagd sammen med Trondheims egen kaffe?

Ole.Petter.Bjorseth@kjeldsberg.no