Tross betydelig økning i ledigheten på nasjonalt nivå, ser trønderske bedrifter forholdsvis lyst på egen situasjon.

Til tross for økende arbeidsledighet nasjonalt, er trønderske bedrifter samlet sett mer optimistiske med tanke på framtida nå, enn for ett år siden. Dette gir muligheter både for arbeidssøkere og virksomheter i hele regionen.

I dag offentliggjøres NAVs bedriftsundersøkelse for 2016. Den landsomfattende spørreundersøkelsen gir et godt bilde av arbeidskraftbehovet hos virksomheter i alle bransjer. Den fanger også opp eventuelle vanskeligheter med å rekruttere riktig kompetanse.

Nær 1600 trønderske bedrifter har deltatt i årets undersøkelse, som for første gang er gjennomført som et samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og NAV Sør-Trøndelag.

LES OGSÅ KRONIKKEN (PLUSS): 30 prosent av 13-14-åringene har mottatt intime bilder

Kort fortalt viser hovedfunnene at 23 prosent av virksomhetene forventer økning i antallet sysselsatte i løpet av det kommende året, mens 9 prosent forventer nedgang.

Størst er optimismen i bygg- og anleggsbransjen og trevareindustrien, der hele 40 prosent av bedriftene ønsker å ansette flere. I andre enden av skalaen finner vi finans- og forsikringsbransjen, som ser for seg å måtte nedbemanne i året som kommer.

Til tross for at arbeidsledigheten har økt betydelig på nasjonalt nivå det siste året og fortsetter å øke, ser altså trønderske bedrifter forholdsvis lyst på egen situasjon.

Og selv om også vi har bedrifter og mennesker som berøres av nedskjæringene i oljesektoren, har ledighetsnivået i trøndelagsfylkene så langt holdt seg forholdsvis stabilt.

LES OGSÅ KRONIKKEN (PLUSS): Her er det samlet over 2,2 millioner foto og gjenstander

I Nord-Trøndelag har ledigheten faktisk gått noe ned de siste månedene. Årsaken til dette er at begge fylker har en svært variert næringsstruktur, med relativt få bedrifter innenfor oljesektoren og en relativt stor offentlig sektor. Vi er altså ikke like konjunkturutsatt som en del andre regioner.

Rekrutteringsutfordringer og tilgang på kvalifisert arbeidskraft kan imidlertid legge en demper på sysselsettingsforventningene.

Omtrent 1 av 10 oppgir at de i løpet av de siste månedene har mislyktes i å rekruttere personer med ønsket kompetanse.

Størst rekrutteringsvansker er det innenfor helse- og sosialtjenester, som ifølge vår undersøkelse har en estimert mangel på mer enn 500 personer.

Deretter følger bygg- og anleggsbransjen med en mangel på 265 personer, og eiendomsdrift, forretningsmessig og faglig tjenesteyting, som mangler godt over 200 personer.

Problemer med rekruttering er naturligvis først og fremst en utfordring for de bransjene det gjelder.

Mangel på riktig kompetanse hemmer ikke bare vekst, men reduserer også mulighetene for utvikling og innovasjon i virksomhetene. På den andre siden tegner denne situasjonen et mulighetsbilde for et økende antall arbeidssøkere – også utenfor landegrensene, og ikke minst for ungdom som skal velge utdanningsløp.

Bedriftsundersøkelsen gir oss i NAV viktig informasjon i arbeidet med å løse samfunnsoppdraget vårt, som er å få flere i arbeid og aktivitet.

For å oppnå dette er vi blant annet avhengige av et nært og velfungerende samarbeid med lokale arbeidsgivere.

Både SSBs pendlerstatistikk og vår egen bedriftsundersøkelse viser at dagens arbeidsmarked opererer på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Dette betyr at om vi skal kunne koble våre arbeidssøkeres behov sammen med arbeidsgivernes behov, må også vi operere på tvers av geografiske grenser.

Dette gjør vi langt på vei allerede. Men med en felles oversikt på etterspørselssiden, som bedriftsundersøkelsen gir, har vi nå et enda bedre grunnlag for å imøtekomme våre brukere.

Så hvordan vil vi følge opp rapporten?

Vi i NAV kan blant annet bidra med å stimulere til økt mobilitet blant arbeidssøkerne våre og slik bidra til at flere bedrifter får tak i ønsket kompetanse.

Strengere håndtering av mobilitetskravet er én vei å gå. Samtidig kan bedre informasjon fra NAV til arbeidssøkere om hvilke jobbmuligheter som finnes, virke motiverende i seg selv.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: «Jeg blir først flau over at jeg, som pappa, ikke visste hvilket press jenta mi blir utsatt for»

Ved behov kan vi dessuten søke etter arbeidskraft utover landegrensene gjennom NAV Eures og vårt samarbeid med andre europeiske arbeidsmarkedsetater.

Vi har også en rekke tiltak som kan tas i bruk for å øke sysselsetting og inkludering.

For bedrifter som står overfor større omstilling, kan NAV bistå med økonomiske midler til kvalifisering og omskolering av ansatte.

I situasjoner der ansatte står i fare for å falle ut fra arbeidslivet av helseårsaker, kan vi gå inn med faglig og økonomisk bis

tand. Vi ser også potensial for å bruke mentortiltaket langt oftere.

Slik kan bedriftene få frikjøpt egne ansatte til opplæring og veiledning av arbeidssøkere med behov for ekstra støtte. Vi har flere eksempler på at dette har ført til gode og varige arbeidsforhold.

LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: Hva tror dere andre med innvandrerbakgrunn føler nå?

For NAV er det naturligvis også viktig å dele vår kunnskap.

Sett sammen med bl.a. Hovedorganisasjonen Virkes og NHOs årlige kartlegginger og SMN1s konjunkturbarometer, er det et solid kunnskapsgrunnlag på arbeidsmarkedsområdet.

Vi håper derfor at kommuner, fylkeskommunene, andre offentlige instanser og aktører som jobber opp mot arbeidsmarkedet kan nyttiggjøre seg denne kunnskapen til det felles beste for Trøndelag.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Bente Wold Wigum fylkesdirektør Nav Sør-Trøndelag Foto: Kjell A.Olsen
Fylkesdirektør Vegard Rydningen i Nav-Nord-Trøndelag Foto: Johan Arnt Nesgård, Trønder-Avisa