Kronikk

Legg den nye mathallen til byens kulturelle storstue

Hvis vi vil, kan en trøndersk mathall i Trondheim raskt bli en realitet.

«Fordelene med Olavshallen ligger i tre viktige suksesskriterier: Bygningens infrastruktur, beliggenhet og økonomi» skriver Olavshallens direktør Bjørgvin Thorsteinsson.  Foto: Rune Petter Ness

Saken oppdateres.

Både lokalene selv og beliggenhet er suksessfaktorer for en mathall. Olavshallen serverer begge deler. Fra før har bygget til sammen 300000 publikummere, hotellgjester, besøkende, brukere og ansatte.

Det har vært mange reportasjer om Trondheim som matby i nasjonale medier den siste tiden. «Trondheim er Norges mathovedstad» het det i Dagens Næringsliv, da byen forleden fikk sine to høyst fortjente Michelin-stjerner. Det og et generelt høyt nivå på byens restaurantkjøkken har ifølge DN gjort Trondheim til «kokkenes nye lekegrind». Dessuten har Trøndelag en skog av produsenter som ikke bare er i Norgestoppen, men som leverer produkter i verdensklasse.

«Dere sitter på gull» sa stjernekokk Gordon Ramsay om dette, da han for noen få år siden gjestet Trondheim. Stor medieinteresse og mange gode restaurantopplevelser vil øke interessen for Trondheim som matby. Byen er i siget, og om kort tid åpner restauranthuset Britannia sitt matmangfold.

Les om flere forslag til hvor mathallen kan ligge: Her kan det bli ny mathall i Trondheim

På denne bakgrunn vil interessen for kvalitetsmat og gode råvarer bare stige, og etter min mening vil behovet for en mathall bare øke.

Derfor er det naturlig for meg å tenke på hvilke fordeler en Trøndersk mathall kunne fått ved å etablere seg nettopp i Olavshallen.

Mitt forslag er nemlig å legge en fremtidig mathall her hos oss, i første etasje. Olavshallen feirer i år 30 år, og er Trøndelags kulturelle storstue, samt en vel etablert merkevare innenfor opplevelsesnæringen.

Mat og kultur henger sammen som erteris. Mat og kultur er to områder som gjennom hele historien har forent mennesker og representerer kunstformer som appellerer til et stort publikum.

Les også: - Solgte mindre i Midtbyen, men økte omsetningen ellers


Fordelene med Olavshallen ligger i tre viktige suksesskriterier: Bygningens infrastruktur, beliggenhet og økonomi.

Vi begynner med det siste: Olavshallen har omtrent 200000 publikummere og besøkende fordelt på over tre hundre forestillinger i året, hovedsakelig på ettermiddag og kveld. Dette er en stor fordel, siden det er den tiden på døgnet det er mest utfordrende å få besøkende til å komme til en mathall (ifølge Mathallen i Oslo).

Olavshallen har gjennom huseiere og leietakere over 200 ansatte i bygget. Ukentlig besøker 1000 elever Kulturskolen, oftest i følge med far eller mor.

Videre er Olavshallen campus-område for musikkstudentene på NTNU, som er spredt i og rundt Olavshallen.

I tillegg har vi et hotell i bygget som har 30000 overnattingsgjester i året.

Les også: Ordføreren legger penger på bordet for ny mathall i Trondheim

En mathall i Olavshallen vil kunne bidra til at begge virksomhetene bygger positivt opp om hverandre og bli et unikt opplevelsestilbud.

I Olavshallen er de bygningsmessige fordelene store. Mye av infrastrukturen, som tilgang og kapasitet på strøm, ventilasjon, fettutskillere, toaletter, varemottak, lagerplass, garderober for ansatte og ikke minst et salgsareal på 2000 m² ligger der. Vi er store nok til å la det bugne av «street food-marked», restauranter, lokalmat-butikker, puber, råvaremarked, salgsboder, barer og underholdning.

Olavshallen er plassert i hjertet av Trondheim. Midt mellom Solsiden, Brattøra og Torvet. Byggets tre hovedinnganger henvender seg mot Olav Tryggvasons gate, Kjøpmannsgata og Brattørgata. En mathall lokalisert i Olavshallen vil utvilsomt være en berikelse for byens turister og tilreisende, enten de anløper med cruiseskip, hurtigrute, jernbane eller flybuss. I umiddelbar nærhet av Olavshallen ligger det 2500 hotellsenger.


Og la oss ikke glemme: En velfungerende mathall er akkurat et slikt opplevelsestilbud som skal skille Midtbyen fra kjøpesenterområdene, og kan være et positivt bidrag til å snu den negative trenden for Midtbyen som media har fokusert på i de siste årene.

Velkommen til oss!

Hør våre kommentatorer snakke om Venstre i krise, brudd i trondheimspolitikken og Kosmorama-suksess

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Ønsker du å motta aktuelle meninger i innboksen?

Abonner på nyhetsbrevet mitt og få ukentlig innblikk i hva jeg mener er viktige debatter og interessante meninger, både i Adresseavisen og hos andre. -Tone Sofie Aglen, politisk redaktør i Adresseavisen.


Hør vår debatt-podkast: Jeg sjekker telefonen min hvert tiende minutt. Sosiale medier er som er rusmiddel

Kronikkforfatter: Bjørgvin Thorsteinsson er direktør, Olavshallen AS  
        
            (Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen)

Kronikkforfatter: Bjørgvin Thorsteinsson er direktør, Olavshallen AS   Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen

På forsiden nå