Kronikk

Det er på tide at flere forstår hva som befinner seg utenfor Oslos kjerne

Det stemmer ikke at Nasjonalmuseet har de mest sentrale verkene. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har den desidert største samlingen av Hannah Ryggens arbeide

I høst sender Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum storparten av museets Hannah Ryggen-verk til Frankfurt og Schirn Kunsthalle.  

Saken oppdateres.

Museets store samling av Hannah Ryggens arbeider og aktive utlåns- og utstillingsstrategi de siste årene sikrer at dette kunstnerskapet fortsatt når et bredt publikum.

NRK slo 25. april opp nyheten om at Nasjonalmuseet ikke låner ut sine Hannah Ryggens verk til Schirn Kunsthalle. Innslaget, som ble viet Nasjonalmuseets utlånspolitikk i museets flytteperiode, unnlot å formidle et sentralt poeng ved denne utstillingen. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, et nasjonalt museum for kunsthåndverk og design, er nemlig garantist for at utstillingen i Schirn blir en realitet.

Åshild Adsen 

LES OGSÅ KRONIKKEN: La kunstmuseet stå der det står

Når vi tømmer museets Hannah Ryggen-sal for alle de mest sentrale verkene, og dermed fratar vårt lokale publikum muligheten til å oppleve dette i Trondheim, er det med en visshet om at man med dette utlånet når flere hundre tusen publikummere, og at vår samling kommer tydelig til syne under bokmessen i Frankfurt, hvor Norge er gjesteland. «Norge i Frankfurt 2019» er den største utenrikskulturelle satsingen i moderne tid, og Nordenfjeldskes utlån er et sterkt bidrag til presentasjonen av den visuelle kunsten som skal vises under bokmessa.

Museet har arbeidet med mange museer og gallerier om utlån de siste årene, noe som har resultert i at våre Hannah Ryggen-verk har blitt sett av over to millioner publikummere siden 2012. Utstillingen Woven Histories, som ble vist på galleriet Modern Art Oxford, har i etterkant blitt kåret til en av kunstverdenens ti viktigste utstillinger i 2018. Radioreportasjen i NRK P2 forteller nok en gang om Oslo-fokuset i pressen. Når Agnes Moxnes påstår at Hannah Ryggen kun ble kjent i Norge og Sverige mens hun levde, presenterer hun en grov faktafeil.

Hannah Ryggen, som slo igjennom som kunstner allerede på slutten av 1920-tallet, er én av Nordens store kunstnere, og med sine sterke politiske kunstverk nådde hun etter hvert et stort internasjonalt publikum. Allerede i 1937 ble et av hennes mest sentrale verk, Etiopia, presentert ved Verdensutstillingen i Paris. Dette monumentale teppet viser den italienske invasjonen av Etiopia i 1935. I verket lar Ryggen Mussolinis hode gjennombores av et etiopisk spyd. Denne delen av verket ble ansett som så kontroversiell at den ene siden ble brettet dobbelt og dermed sensurert under utstillingen.

I løpet av 1930-åra og under okkupasjonen av Norge i 40-åra arbeider Hannah Ryggen med flere store tepper som blir stående igjen som helt unike i den norske kunsthistorien. Etter krigen opplever Ryggen en sterk internasjonal interesse, og i 1952 ble 20 av Hannah Ryggens tepper sendt på en stor USA-turné som varte i to år. Den internasjonale interessen vedvarte, og Hannah Ryggens arbeider ble presentert på Veneziabiennalen i 1964.

LES OGSÅ: Verdensberømte kunstnere vil til Trondheim, takket være Hannah Ryggen

I Norge ble hun invitert av Erling Viksjø til å lage et verk til regjeringsbygningen, og senere ble hun den første tekstilkunstneren i historien som deltok på Høstutstillingen (1964). Gjennom 1960- og 1970-tallet viste hennes arbeider vei for en ny generasjon sterke tekstilkunstnere og kunsthåndverkere. Likevel opplever mange at interessen for Ryggen ble mindre etter hennes død. En del påstår at Hannah Ryggen ble glemt, men trender kommer og går, og nå har nok en generasjon oppdaget hennes kunstnerskap.

NRK påstår i tillegg at det er Nasjonalmuseet som har de mest sentrale verkene, noe som ikke stemmer. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har den desidert største samlingen av Hannah Ryggens arbeider. I tillegg forvalter vi verket Vi lever på en stjerne mens regjeringsbygningens fremtid lar vente på seg. Dette sikrer at kunstskatten blir i Trøndelag, hvor Ryggen bodde og arbeidet størstedelen av livet (fra hun flyttet til Ørland i 1924 til hennes død i 1970).

LES OGSÅ LEDEREN: Hannah Ryggen er en viktig påminnelse

I 1994 markerte Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum Hannah Ryggens 100-årsdag, og konservator Randi Nygaard Lium klarte å samle mer enn hundre Ryggen-arbeider i det som må ha vært den mest storslåtte av alle Ryggen-utstillingene. Etter presentasjonen av Hannah Ryggen på Documenta i 2012 har vi blitt overøst av lånehenvendelser fra inn- og utland. Vi kan selvfølgelig ikke låne ut til alle, sikkerhet og bevaringshensyn kommer alltid først. Likevel har vi siden 2012 presentert Trondheims store Ryggen-samling i Pristina, Madrid, Oslo, Malmø og Oxford.

LES OGSÅ: - Oi, er dette Jakob Weidemann?

LES OGSÅ: - Skammelig at ikke hele utstillingen, men det blir fint

I 2016 etablerte museet Hannah Ryggen Triennalen sammen med Ørland/Bjugn kunstforening. Med dette kunne publikum i Midt-Norge oppleve Hannah Ryggens arbeider i dialog med internasjonale kunstnere som Mona Hatoum. Vi ser frem til å presentere Hannah Ryggen-utstillingen i Frankfurt for et nytt stort og internasjonalt publikum, men først skal det norske publikum få sjansen. Den 2. mai åpner Hannah Ryggen Triennale 2019: Nytt land, og nok en gang har vi opplevd at kunstnere umiddelbart takker ja når de får spørsmål om å delta med sine arbeider sammen med Hannah Ryggens kunstverk.

Man kan lett forledes til å tro at Nasjonalmuseets samlinger representerer hele Kunst-Norge. Det er på tide at flere forstår at kunstskatter også befinner seg utenfor Oslos kjerne, og at de mindre museene utenfor hovedstaden både ønsker og evner å samarbeide med internasjonale institusjoner. Dette gjør vi ikke med samme pengesekk som Oslo-institusjonene, men med minimale tilskudd.

Det kunne også vært på tide å se på fordelingen av ressurser i forhold til oppgavene vi løser.

Hør våre kommentatorer snakke om vindmøllekrangel, fødetilbudkrangel, påske, påskekrim og Game of Thrones

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Hør vår debatt-podkast: - Russegrupper er den største ekskluderinga, som er rett foran øynene våre

På forsiden nå