Kronikk:

AtBs rapport etter innføring av nytt kollektivsystem: Endringene var nødvendige, men også krevende

Etter drøyt to måneder med nytt kollektivsystem i Trondheim, mener vi at det meste faktisk har gått bra, selv om det ikke nødvendigvis stemmer med inntrykket som gis i lokale og sosiale media.

En opphetet og spisset diskusjon, hvor fakta ikke alltid vinner fram, er uheldig av flere grunner. Det skaper et feil bilde av kollektivtilbudet og kan «skremme» kunder fra å benytte et tilbud som faktisk fungerer godt, skriver administrerende direktør Janne Sollie i AtB i denne kronikken.  Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

For litt over to måneder siden gjennomførte AtB sammen med partene i Miljøpakken den største omleggingen av et kollektivsystem i Norge. Målet er å gjøre byen til et bedre sted å bo ved at flere kan reise kollektivt med et moderne, fossilfritt og framtidsrettet mobilitetssystem som kan vokse med byen. Vi skal bidra til null vekst i persontransport med bil i årene framover. Nullvekstmålet har partene i Miljøpakken forpliktet seg til i en avtale med staten og, gjennom det, vedtatt det nye kollektivsystemet som AtB har igangsatt.

Interessert i debatt og meninger? Les flere saker her.

Janne Sollie  Foto: Kim_Nygaard

Å gjennomføre denne endringen «over natta» var nødvendig, men også krevende for alle involverte: kunder, bilister, sjåfører, operatører, infrastruktureiere, veiansvarlige og AtB. Etter drøyt to måneder mener vi i AtB at det meste faktisk har gått bra, selv om det ikke nødvendigvis stemmer med det inntrykket som blir gitt i lokale og sosiale media. Alle bussene er i trafikk, med svært få unntak har de kjørt når de skal og det har stort sett vært plass til alle.

LES OGSÅ: Kjære AtB: Nå er det opp til deg å gjøre det godt igjen

LES OGSÅ: Svaksynte raser, beboere protesterer og en pensjonist ønsker seg setebelte - AtB svarer på alt

En opphetet og spisset diskusjon, hvor fakta ikke alltid vinner fram, er uheldig av flere grunner. Det skaper et feil bilde av kollektivtilbudet som sådan og kan «skremme» kunder fra å benytte et tilbud som faktisk fungerer godt for dem om de bare får prøvd det – «når alle sier det er dårlig, så må det jo være dårlig». De som roper høyest får ofte mest oppmerksomhet, selv om det de ønsker ikke nødvendigvis er det eneste eller det viktigste å få gjort noe med. Når veldig mange innlegg på sosiale medier i perioder blir fylt opp av «buss-for-bil»-ikoner, skjønner vi at engasjementet er stort, og engasjement for et fungerende kollektivtilbud er bra. Samtidig opplever vi også at dette påvirker kapasiteten vi har til å jobbe med innspill og behov fra alle de andre kundene vi har over hele Trøndelag.

Det at det meste fungerer betyr selvsagt ikke at alt er på plass. Vi vil forsikre alle om at vi hver dag jobber sammen med våre operatører og leverandører for å få hele systemet, inkludert våre informasjonstjenester som reiseplanlegger og sanntid, til å fungere best mulig slik at reisen oppleves trygg og forutsigbar.

LES OGSÅ: Gutten kom seg ikke av metrobussen. Den desperate forelderen stilte seg foran bussen i protest

På en hverdag er det drøyt 4100 bussavganger i Stor-Trondheim, som er en økning på over 30 prosent fra før 3. august. Det er et krevende puslespill å legge for at det skal bli «best mulig for flest mulig». At en liten andel av disse avgangene ved oppstarten ikke har fungert like bra i praksis som det vi hadde ønsket beklager vi, og det er allerede satt inn forbedringstiltak på noen områder og andre kommer på plass om kort tid. Blant annet blir det direkteavganger fra Trondheim sentrum til Klæbu på ettermiddagen, og vi innfører flere ekspressavganger fra Melhus som også får kortere reisetid. At noen endringer tar litt lengre tid enn andre å få på plass handler om en omfattende logistikk som må løses både hos AtB og operatørene. Gjennom tilbakemeldinger fra våre kunder ser vi at engasjementet knyttet til kollektivtilbudet er sterkt – det er bra, men det er også en utfordring. Vi opplever at de gode innspillene fra mange drukner litt i mengden av gjentatte ytringer og protester fra færre, og at noe av diskusjonen i offentligheten er mer basert på myter enn på fakta.

LES OGSÅ: Jeg er bussjåfør og lurer på hvorfor du er sinna på meg

En myte er at det ikke er direkteavganger mellom Melhus og Trondheim sentrum – mens det i realiteten er 33 direkteavganger på hverdager. En annen myte at det er færre avganger nå enn før – men det har økt fra cirka 16 000 til cirka 27 000 per uke der tilbudet på kveld og helg i, og mellom, bydelene er vesentlig styrket. Det gjør blant annet at du kan reise kollektivt til fritidsaktiviteter, kultur og handel. En tredje myte er at Trondheim er den eneste storbyen hvor kollektivtilbudet er i nettverk med behov for omstigning, men dette fungerer fint også i Oslo, Bergen og Stavanger.

Alle parter har et ansvar for, og en fordel av, at diskusjonen om hvordan vi kan forbedre kollektivtilbudet er basert på fakta – både AtB, passasjerer, interessegrupper og pressen. Jeg kan forsikre om at AtB jobber kontinuerlig med forbedringer i alle ledd av tilbudet. Derfor ønsker vi fortsatt tilbakemeldinger fra våre kunder, slik at vi kan ta tak i de viktigste utfordringene på en systematisk måte.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter


Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Våre debattfelt er åpne 07-00 hver dag. Les debattreglene her.

På forsiden nå