Vi som bor i Trondheim vil underholdes, og vi ønsker ny erkjennelse. En attraktiv by kjennetegnes av møter med det ukjente, det stimulerende og det grensesprengende

For å få til dette må vi ha gode kunst- og kulturinstitusjoner, gode arbeidsforhold for kunstnere, og tilbud som enga-sjerer publikum. Når vi bruker betydelige offentlige midler på kunst og kultur i Trondheim, bør det samlet sett finnes tilbud som når alle. Publikums interesser er imidlertid ulike. Hva slags kunst- og kulturby ønsker vi at Trondheim skal være og for hvem? Hva bør politikerne i Trondheim fokusere på?

3. august sender rådmannen i Trondheim kommune ut et Statusdokument som grunnlag for en Kommunedelplan for kunst og kultur 2016 - 2028 på offentlig høring. Denne kommunedelplanen vil ha betyd-ning for politiske beslutninger i de kommende 12 år, og vil sammen med Kommunedelplan for kulturarenaer 2012-2024, vedtatt av bystyret i 2013, utgjøre en helhetlig plan for kunst og kulturområdet i Trondheim.

Skal vi få estetiske erfaringer som forandrer oss, kreves det kunstnerisk kvalitet. Samtidig skal kunst og kultur så langt som mulig være for alle. Det er mange ulike krav og forventninger til hvordan Trondheim kommune skal bidra til å skape en mangfoldig og inkluderende kunst- og kulturby. Ikke bare for byens egne innbyggere, men for en hel landsdel. Trondheim har fått anerkjennelse for sin satsing på aktivitet og kulturtilbud blant barn og unge og ble kåret til årets barne- og ungdoms-kommune i 2010 og til Norges kulturkommune i 2013. Byen scorer også høyt på nasjonale målinger av kulturtilbud og kulturaktiviteter. Det gir et godt grunnlag når vi nå skal utvikle en langsiktig plan for kulturpolitiske prioriteringer de neste 12 årene. Rådmannen foreslår fire fokusområder for Kommune-delplanen for kunst og kultur:

En attraktiv by for profesjonelle kunst- og kulturuttrykk. Med gode kunst- og kulturinstitusjoner legges grunnlaget for en by der man har gode vilkår både som utøver og publikum. I tillegg er det viktig for en by som Trondheim med et stort publikumspotensial og med flere kunstutdanninger, å gi unge profesjonelle kunstnere attraktive arbeidsmuligheter. Opprettelsen av Svartlamoen kultur- og næringsstiftelse som tilbyr rimelige øvingsrom og utleielokaler som blant annet leies av DansiT og Rake arbeidsfellesskap, er et eksempel på hvordan dette kan gjøres. Et annet eksempel er den kommunale satsningen på Lademoen kunstnerverksted. Det er avgjørende at talenter i kunstfeltet i bred forstand gis best mulig vilkår, hvis Trondheim skal være en motor innenfor det profesjonelle kunst- og kulturområdet regionalt, nasjonalt og inter-nasjonalt.

Mangfoldig og inkluderende kulturby. Trondheim bør være en by med lav terskel for deltagelse i kultur- og fritidstilbud, med et mangfold av muligheter for opplevelse og mestring. Møteplasser på tvers av etnisk og nasjonal opprinnelse, sammen med inkluderende kultur- og fritidsaktiviteter, bidrar til å forebygge rasisme og etnisk diskriminering. En rik og variert deltagelse innenfor kulturområdet er en forutsetning for et levende demokrati og for ivaretakelse av ytringsfriheten. Trondheim kommune har i dag et nært samarbeid med Trondheim Kulturnettverk, som er et talerør for fritidskultur-livet. Kommunen tilbyr også en rekke tilskuddsordninger for åpne arrangementer i regi av fritidskulturlivet. Likevel kan det være utfordrende å ha ansvar for den daglige driften i lag og organisasjoner, noe som forsterkes av at det er høye forventninger til profesjonalitet. Se hva Cantus har prestert de senere årene, blant annet med Frost-suksessen. Å drive et kor med en slik høy kvalitet kommer ikke av seg selv.

En kulturby for barn og unge. Bystyret har en ambisjon om at Trondheim skal være en ledende by innenfor barne- og ungdomskultur og gi tilbud der barn og unge møter et mangfoldig kunst- og kulturtilbud bidrar som bidrar til å skape trygghet om egen identitet, interesser og preferanser. Trondheim Folkebibliotek, Trondheim kommunale musikk- og kulturskole og Kulturenheten er sentrale kommunale virkemidler i dette arbeidet, men det er krevende for kommunen alene å utvikle gode tilbud som svarer til barn og unges behov i eget nærmiljø. Derfor må kommunen ha et nært samarbeid med institusjoner, festivaler og frivillige organisasjoner. Fargespill er et eksempel på dette. Prosjektet Fargespill Trondheim arrangeres av Trondheim kammermusikkfestival og Trondheim kommunale kulturskole, i samarbeid med Rosenborg skole, Ila skole og Fargespill Bergen. I samarbeidsprosjektet mellom Trondheim Kulturskole og Kammermusikkfestivalen står unge fra over 20 land på scenen sammen.

Kunnskapsbyen. Vi er heldige i Trondheim som har så mange utdanningsinstitusjoner, og en videre utvikling av samarbeid mellom institusjonene og kommunen vil kunne løfte Trondheim som kunnskaps- og kulturby. Det er også viktig å utfordre institusjonene til å bidra med forskningsbasert kunnskap om kunst- og kultur i Trondheim. Gode kunst- og kulturtilbud vil styrke byens evne til å trekke til seg studenter og forskere. Rådmannen ønsker å tilrettelegge for en videreutvikling av kunst- og kulturbyen Trondheim, men kommunen skaper ikke kulturbyen alene. Derfor ønsker vi høringsinnspill fra alle kunst- og kulturinstitusjoner, lag og foreninger, kunst- og kulturarbeider, og andre interesserte, før Statusdokumentet legges fram til politisk behandling. Kunst- og kulturbyen Trondheim skapes ikke av seg selv, hva er ditt innspill?