Jeg vil at Trondheim skal være en kul by for næringsutvikling. Jeg ønsker at studenter ikke uten videre skal tenke at Oslo er stedet å jobbe, eller byen firmaet skal ha sin forretningsadresse i. Nå skal jeg finne ut hva som skal til.

Kul by: Trondheim må skape et miljø som gjør at studentene blir værende i Trondheim, skriver kronikkforfatteren. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen

I skrivende stund er jeg i Boston, midt i siste innspurt av Entreprenørskapsprogrammet ved Boston University. Der er jeg sammen med mange medstudenter fra NTNUs Entreprenørskole. I hele sommer har vi jobbet med å videreutvikle bedriftsideene våre gjennom inspirasjon og lærdom fra innovasjonsmiljøet i Boston

Det er en kultur for erfaringsdeling på denne siden av Atlanteren. Vi har møtt mange flinke forretningsfolk som har fortalt om sine fiaskoer, om sine første skritt som entreprenører og om sin vei mot suksess. Vi som har en gründer i magen, trenger å få høre om dette. Vi trenger forbilder. Vi trenger folk som har tro på seg selv, på ideen sin. Som sier høyt: Vi skal lykkes! Før de går videre og begynner å fortelle om hva som skal bli «the next big thing».

Kan Trondheim bli som Boston? Jeg skal nå i gang med en masteroppgave om regional næringsutvikling. Målet er å finne kunnskap om hva som skal til for at det i Trøndelag skal bli et innovasjonsmiljø som fremmer entreprenørskap. Trondheim er en by full av studenter og et formidabelt forskningsmiljø, og kan i så måte sammenlignes med Boston. Trondheim må skape et miljø som gjør at studentene blir værende i Trondheim.

Jeg tror på forbilder, møteplasser og økt bevissthet. Jeg er sikker på at også etablerte bedriftseiere, vil finne glede og nytte av å bruke tid på oss i tidligfasen. Energi smitter; studentenergi også. Jeg vil gjerne dele mine erfaringer fra Boston.

Det å kunne få gå på NTNUs Entreprenørskole og få støtte seg til de beste fagfolkene innen entreprenørskap i Norge, er fantastisk og bør kunne bidra til at bedriftene også tenker Trondheim som kontoradresse for den nye bedriften sin.

Jeg ser virkelig fram til å få vite mer om de avveiningene bedrifter har gjort i valg av kontoradresse. Hva er avgjørende? Hvor man kommer fra, hvem man kjenner? Eksemplenes makt eller tilfeldigheter? Hvor viktig er møteplasser og nettverk? Hva betyr nærheten til fagmiljøene på NTNU? Spiller det i hele tatt noen rolle for bedriftens suksess hvor kontoradressen er, i dagens høyteknologiske samfunn? Finspissingen av masteroppgaven er ikke klar ennå, men som dere skjønner, er det mye jeg gjerne skulle vite mer om.

Jobbr skal ha adresse Trondheim. Jobbr er navnet på oppstartsbedriften jeg og mine to medgründere har etablert. Vi tror at den vil løse tidsklemma for mange. Trondheim er full av studenter som vil ta på seg småjobber for å tjene ekstra penger. Samtidig ønsker mange familier å kjøpe seg fri fra husvask, maling, plenklipping og andre oppgaver i hverdagen. Dette legger grunnlaget for forretningsideen til Jobbr; - en webplattform for småjobber.

Målet er en online markeds-plattform for småjobber, hvor folk trygt og enkelt kan finne hjelp eller tilby hjelp. Jobbr ønsker å forbedre hverdagen til hektiske familier og samtidig gi studenter et jobbtilbud. Jobbr formidler oppgaver som ikke krever at tilbyder er faglært. I første omgang lanseres tjenesten i Trondheim, før resten av landet står for tur. Deretter er planen å etablere seg i de øvrige nordiske landene. Jobbr sikter mot å bli Europas største plattform for småjobber.

Adressa har sett på anbud og svart arbeid i sommer. Jobbr skal sørge for at det hele skal bli raskt, trygt og hvitt. Det er ingen kontanter ute og går. Betalingen går gjennom Jobbr og ikke mellom arbeidsgiver og arbeids-taker. Vi har gjennomført en større spørreundersøkelse i forkant, og vet at folk flest ønsker at også småjobber skal kunne gjøres hvitt.

I dag, torsdag 27. august er vi en av mange bedrifter som konkurrerer om priser på årets Innovator, gründernes Oscarfest. Festen arrangeres av Partnere for nyskaping og nesten en million kroner skal deles ut. Vi konkurrerer om å bli regional vinner i forretningsplankonkurransen Venture Cup. Det er en ære og bli nominert. Det er en ære å få gå opp den røde løperen på Studentersamfundet, få møte andre gründere og ikke minst ta del i denne opplevelsen. I salen sitter mange studenter, ferske studenter og etablerte studenter. Mange er der for å heie på sine. Noen er der for å nyte festen og showet og noen er der med en egen idé og drøm om å starte for seg selv.

Jeg tror at skal vi lykkes med både å utvikle og bevare bedrifter, må vi feire og tørre å løfte fram ideer og gründere. Selv om det nok tar litt tid før vi tenker like stort som gründerne her i Boston, så er vi på vei bort fra det smålåtne.

Vi lanserer forresten en testversjon av Jobbr så fort vi får de siste brikkene på plass. Vi gleder oss veldig. Vi har lært å tenke stort. Vi har lært å våge. Nå gjør vi det, gjennom å si dette så tydelig i regionens største avis. Forhåpentligvis til inspirasjon for andre med en gründer i magen.

Amalie.egeberg@gmail.com