Det spørs nok om du får mindre lyst på maten fra den amerikanske hurtigmatkjeden etter å ha sett dokumentaren «McFusk & Co» som sendes på SVT 16. mai.

I dokumentaren avsløres det at det er langt mellom teori og praksis når hamburgergiganten skal følge sine egne kvalitetskrav. Den svenske delen av McDonalds merker om gamle matvarer og selger varer som har gått ut på dato, kan mediehuset avsløre.

Blir gamle i varmeskapet

Ifølge SVT er hovedregelen at en burger ikke skal ligge i varmeskapet i mer enn ti minutter. Hvis maten ikke blir solgt etter ti minutter, skal den kastes. En varsellampe som skifter fra grønt til rødt etter ti minutter, skal hjelpe de ansatte med å holde tiden.

Tidligere ansatt i McDonalds i Sverige av røper at hamburgerne ofte kunne ligge i opptil to timer når det var som verst.

- Når det begynte å lyse rødt, hendte det ofte at noen trykket på knappen slik at det begynte å lyse grønt igjen, sier hun.

Endrer datostempel

Også kyllingsalater som hadde gått ut på dato ble merket om. Det samme ble enkelte bakervarer.

– Jeg ble bedt om å ta inn alle doughnuts på kjøkkenet. Der ble de merket med ny dato, forteller Max Rönblom som tidligere var ansatt i McDonalds i Norrland.

I dokumentarfilmen hevdes det at ommerkingen er systematisk. Samtidig sier de ansatte og tidligere ansatte at de har blitt beordret til å jukse med maten av sine arbeidsledere.

SVT gjorde stikkprøver på 48 av hamburgerkjedens restauranter. I 37 tilfeller fant man en eller annen form for ommerking av mat

Ifølge en dokumentar fra SVT selger McDonalds gammel mat. Foto: SCANPIX