Går det denne gangen som det tidligere har gjort, vil det også i fremtiden bli bygd skip ved verftet i Rissa.

Likevel er det dramatisk når en av Fosens største og viktigste arbeidsplasser går over ende i konkurs. Noryards Fosen har begjært oppbud etter lang tids usikkerhet om fremtiden. Uklarhet og uenighet om bygging av et forsyningsskip til oljeindustrien er den direkte årsak til konkursen. Slik sett er Noryard Fosen i samme båt som veldig mange andre som rammes av nedgangen i olje.

Det er ikke første gang det er innskrenkninger, nedlegginger og eierskifter ved skipsverftet i Rissa. Det er likevel første gang verftet går konkurs. Den ukrainske eieren, Kostyantin Zhevago, mistet et skrogverft da Russland i fjor annekterte Krim-halvøya. Krigen i Ukraina kan derfor ha hatt betydning for skjebnen til verftet på Kvithyll. Det er i så fall ikke første gang internasjonal storpolitikk har spilt en rolle for Rissa og Fosen. Da daværende Fosen Mek. Verksted tidlig på 90-tallet bygde skrog i Serbia, ble bedriften bøtelagt for brudd på den vestlige handelsblokaden i forbindelse med krigene på Balkan.

Når bobehandlingen kommer i gang, vil det muligens bli kjent hva som skjedde i forbindelse med konkursen og hvilken rolle den ukrainske eieren har spilt. Det er mange og store forskjeller mellom Zhevago og verftets første eier, industribyggeren Jens Bye. Når verftet sto uten oppdrag, bygde Jens Bye skip for egen risiko. Som han sa: «Det viktigste er at folk har arbeid.»

Underleverandøren Elpro, som i mange år har levd i tett symbiose med skipsverftet, risikerer å tape 10–12 millioner kroner på konkursen. Elpro har en fortid der virksomheten selv gikk over ende på grunn av problemer ved skipsverftet på Kvithyll. Banker kommer ofte skadefri fra denne typen konkurser. Derimot er det typisk at underleverandører, som ikke har pant og garantier for sine krav, får store tap. Dette er virksomheter som selv kan komme i fare fordi de ikke får betalt for oppdrag de har utført. Når nøkkelbedrifter går over ende, rammes arbeidsplasser og aktivitet i et stort område og det får omfattende konsekvenser.

Derfor er det ekstra viktig at alle steiner blir snudd for å skape ny virksomhet ved skipsverftet. Verden vil trenge gode skip også i fremtiden, innenfor eller helt utenfor oljevirksomheten.

De ansatte ved skipsverftet på Kvithyll har gjennom årene vist at de kan bygge mange typer skip.