Netthandelen øker, og utfordrer stadig flere av de tradisjonelle butikkene. Det er både praktisk og enkelt å kjøpe det du trenger på nettet. Stadig flere av oss gjør nettopp det.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at netthandelen økte med over ni prosent i årets første termin, sammenlignet med samme tid i fjor.

Adresseavisen skrev denne uka at den danske møbel- og interiørbutikken Hay i Olav Tryggvasons gate nå stenger. Daglig leder Aksel Bernhard Pedersen mener mange bruker butikken kun som visningsrom for deretter å handle varen på nett eller i andre butikker. Det er lett å forstå en slik frustrasjon. Vi som kunder må ta et moralsk oppgjør med oss selv dersom vi ønsker å ha tradisjonelle butikker i våre nærområder.

Økningen i den globale netthandelen er vanskelig å snu. De fysiske butikkene må leve med den nye konkurransen. Men butikkene har mange fortrinn som de kan bli flinkere til å utnytte. Ved å skape gode opplevelser, gi god service og kompetent kundeveiledning vil butikkene gi kundene en grunn til å handle der, og ikke på nettet.

Også politikerne kan være med på å legge forholdene bedre til rette for butikkene i byen gjennom å la dem prøve ut nye konsepter. Vi har sett gode eksempler på foretak som tenker nytt. En platebar i Olavshallen lager en scene for små konserter ved platelanseringer. De ønsker å servere øl og vin ved slike arrangementer. Det har tatt lang tid å avklare det spørsmålet. Nå kommer saken opp til politisk behandling til høsten. Her kan politikerne lempe på regelverket slik at butikkene gis mulighet til tilby noe som nettbutikkene ikke kan stille opp med.

At noen legger ned er ikke et nytt fenomen. I mange bransjer har det vært en overetablering. Prisene har lenge stått stille, mens butikkenes utgifter har økt. Flere bor i byene og vi kjøper mer på nett. Det betyr at det totalt sett trengs færre butikker. Tradisjonelle butikker vil ikke forsvinne, de mest kreative vil klare seg i konkurransen med den globale netthandelen.