Adresseavisen mener

Posten må rydde opp i uakseptable forhold

Posten Norge må ta tak i praksiser som framstår som sosial dumping.

Slovakiske og rumenske sjåfører som jobber for Bring Trucking får østeuropeisk lønn i Norge.  Foto: Pål Christensen, Stavanger Aftenblad

Saken oppdateres.

Noe er råttent på norske veier. Adresseavisen har de siste dagene publisert flere artikler fra gravejournalistene i Investigate Europe. Artiklene beskriver ytterst tvilsomme forhold hos Bring Trucking, et slovakisk selskap som er eid av Posten Norge. Sakene viser en praksis som er i strid med grunnprinsippene i det norske arbeidslivet.

LES SAKEN: Tjener 5500 i måneden, men får ikke lov til å si det

Slovakiske og rumenske transportarbeidere som kjører for Posten Bring, får østeuropeisk lønn selv om de arbeider i Norge. En video viser at de har fått diktert svarene på en veitrafikksikkerhetstest av en kursleder. I tillegg har kontraktene sjåførene inngår med Bring Cargo en klausul som i praksis forbyr de ansatte i Bring Cargo å fortelle andre hva de tjener. Det er uakseptabelt.

LES LEDEREN: Arbeid burde vært lykken i livet

Når slovakiske og rumenske sjåfører kan frakte gods på norske veier til 5500 kroner i måneden, er det sterkt konkurransevridende. Norske sjåfører, som i snitt tjener rundt 36 000 i måneden, kan bli fortrengt fra transportmarkedet. Selv om sjåførene til Bring Cargo får diett som kan gi dem høyere utbetalinger, er lønnen langt mindre enn deres norske konkurrenter.

–Den eneste måten å konkurrere på i det nordiske markedet, er å bruke internasjonale transportører, sier Tore Ketil Nilsen, som er konserndirektør for internasjonal logistikk i Posten Norge. Norge er en del av et globalt arbeidsmarked, og bedrifter står fritt til å bruke utenlandsk arbeidskraft. Det forsvarer ikke en praksis som framstår som sosial dumping. At priskonkurransen er skarp, er ingen unnskyldning for å la datterselskaper tøye regelverket til bristepunktet og forbi.

LES OGSÅ: Kutt i Posten må ikke strupe lokalavisene

En av sjåførene, Lucian Mititelu, hevder at han varslet Posten Norge om at Bring Trucking drev sosial dumping. Han skal ikke ha fått noe svar. I så fall er det foruroligende. Posten Norge sier at de har avsluttet samarbeidet med kursleverandøren som hjalp sjåførene med å jukse. De bør også ta tak i urovekkende lønnsforhold og arbeidskontrakter som gir ansatte munnkurv.

Som statseid selskap har Posten et særlig ansvar for å sørge for gode arbeidsforhold. Nå er det på tide å rydde opp.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå