Regjeringen må sette grenser for nettgigantene

Det haster å finne en måte å skattlegge de store nettselskapene på. Koronaen har både forsterket problemet og utsatt løsningen.

FILE PHOTO: Facebook, Amazon, Netflix and Google logos are seen in this combination photo from Reuters files. REUTERS/File Photos/File Photo  Foto: REUTERS FILE PHOTO

Saken oppdateres.

De store nettselskapene okkuperer en stadig større del av markedet, også i Norge, men legger knapt igjen skattepenger innenfor landets grenser. I USA har føderale myndigheter og 48 delstater gått til søksmål mot Facebook for brudd på landets konkurranselover. Selskapet anklages for ulovlig monopolvirksomhet. I oktober ble Google saksøkt for det samme.

Rettssakene i USA bør sees på som en påminnelse om at det haster mer enn noen gang å finne en god måte å skattlegge nettgigantene på. Men den norske regjeringen fortsetter å nøle, og en deadline for den internasjonale løsningen finansministeren fester sin lit til, flytter seg stadig lenger frem.

Les også: De fire store bør ikke få ture frem her heller

Heller ikke i 2020 vil vi få en internasjonal enighet om hvordan vi skattlegger nettgigantene. OECD meldte i oktober at arbeidet går fremover, men at koronapandemien har skapt utfordringer. Den nye tidsfristen er i august neste år. Finansminister Jan Tore Sanner (H) sier at det er viktigere enn noen gang at Norge slutter opp om en internasjonal løsning. Et særnorsk regelverk for å skattlegge selskapene er altså utelukket. Dessverre betyr dette at nettselskapene får fortsette å dominere sine respektive markeder, samtidig som de slipper å bidra særlig mye til det norske fellesskapet på ubestemt tid.

Les også: Riktig å legge skattepress på nettgigantene

Det er lett å forstå hvordan pandemien gjør et komplisert arbeid vanskeligere. Vi synes likevel regjeringen her fremstår noe defensiv. Pandemien har økt nødvendigheten av et tydelig regelverk betraktelig. Nettselskapenes dominans har økt under pandemien. Mens store deler av både norsk og internasjonalt næringsliv har ligget med brukket rygg, har selskaper som Amazon og Netflix opplevd en gullalder.

Smittevernreglene gagner nettgigantene. Amazon har aldri tjent mer enn i år, og Netflix fikk en økning på over 10 millioner abonnenter i de første, isolasjon-pregede månedene etter utbruddet. Vi ser fordelene med et sett med internasjonale regler for skattlegging av digitale selskaper. Vi forstår også at internasjonalt samarbeid tar tid. Men nå haster det mer enn noensinne.

På forsiden nå