Passasjerene må ta regningen for at AtB ikke har klart å holde sine budsjetter.

Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN

To år på rad har store overskridelser i hundre millionersklassen skapt krise i det fylkeskommunalt eide kollektivselskapet. Sør-Trøndelag fylkeskommune har økt overføringene til selskapet, men det har ikke vært nok til at regnskapene er kommet over på plussiden.

Administrasjonen i AtB har lagt frem sine spareplaner for neste år. Utgiftene skal kuttes med 80 millioner kroner. Billettprisene økes med fem prosent, og det blir nærmere 80 færre avganger med buss, hurtigbåt og ferge. Selskapet forsøker å skjerme viktige ruter og avganger for arbeidsreisende, pendlere og studenter. Likevel vil passasjerene merke at tilbudet blir dyrere og dårligere.

Fylkestinget diskuterer et forslag om å opprette et fond på 40 millioner kroner som skal fungere som en økonomisk buffer for AtB. Irritasjonen er stor blant fylkespolitikerne over selskapet som har kjørt fra krise til krise de siste to årene. Opposisjonen - Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre - støtter ikke forslaget. De mener en buffer vil bli en sparegris AtB kan forsyne seg av i stedet for å rydde opp i økonomien sin. Flertallet - Ap, SV, Sp og KrF - vil opprette en slik buffer.

AtB var et prestisjeprosjekt fra første dag og har gitt et godt tilbud til passasjerene, både i Trondheim og resten av fylket. I starten var det en del problemer som blant annet skyldtes et anbudssystem som ikke fungerte godt nok. Mangelfull kunnskap om de lokale rutene utenfor byen skapte også rabalder den første tiden.

Det store problemet med AtB har vært spriket mellom ambisjoner og økonomiske realiteter. Det er riktig å ha ambisiøse mål for kollektivtrafikken, både av hensyn til kunder og miljø. Men målene må være tilpasset selskapets økonomi. Fylkeskommunen er eier av AtB og bestiller et kollektivtilbud av høy kvalitet og til lavest mulig takster. Selskapet har slik sett ikke kontroll over hele utgiftssiden.

Fylkeskommunen må sørge for at ambisjoner og inntekter harmonerer bedre. AtB må rydde opp i sin egen drift og administrasjon for å komme på rett kurs.